Alla kvinnor får dålig självkänsla av reklam

Publicerad 2007-04-04 | Uppdaterad 2010-04-20

Kommentera | 0 kommentarer

USA: En ny studie från universitet i Missouri-Columbia visar att alla kvinnor, oavsett vikt och fysik, som ingick i en studie tappade sin självkänsla efter att ha tittat på reklambilder. Tidigare studier har pekat på att endast kvinnor med ätstörningar eller övervikt påverkades negativt av modeidealen. Den nya studien frågade 81 kvinnor hur de såg på sig själva, sin kropp, hår med mera. Sedan fick de studera antingen neutrala bilder eller bilder på modeller i damtidningar under tre minuter. Kvinnorna som studerat tidningsreklamen fick alla sämre självkänsla efteråt.

– De här orealistiska bilderna av kvinnor, ofta bearbetade i airbrush eller datorer, har en skadlig inverkan på kvinnor och hur de uppfattar sig själva, säger Lauri Mintz, professor i psykologi vid Missouri-Culombia, till organisationen Feminist Majority.

Ylva Bergman

Kommentarer

Ingen har kommenterat sidan ännu.

Skriv en kommentar

Jag har läst och godkänner användarvillkoren
Verifiering, upprepa koden till höger:  captcha

Mer från 4/4 2007

Tina Nevin.

Sex som könsstympad kvinna – hur funkar det?

Smärtor, lidande och korrigerande operationer. Den senaste tiden har kvinnlig könsstympning åter hamnar i fokus. Vid det årliga FN-mötet för...

Läs mer
 
 

En västafrikansk framgångssaga – Senegal har vinnande koncept för att avskaffa könsstympning

Där lagstiftning – liksom otaliga organisationer – gått bet, har föreningen Tostan lyckats. De har sedan starten 1997 fått mer än 1600 byar i...

 

Imamer mot kvinnlig könsstympning

KENYA. Religiösa ledare i nordvästra Kenya har börjat tala om farorna med kvinnlig könsstympning, så kallad FGM (Female Genital Mutilation) på...

Artiklar och reportage

Hitta rätt