Fashion Against AIDS

Publicerad 2009-05-28 | Uppdaterad 2010-02-15

Pressmeddelande från RFSU AB.

Kommentera | 0 kommentarer

RFSU-samarbete med H&M och Fashion Against AIDS.

För andra året i rad samarbetar H&M med välgörenhetsorganisationen Designers Against AIDS för att sprida budskapet om säker sex till ungdomar. Förra årets kampanj blev en stor framgång och samlade in över 15 miljoner svenska kronor till HIV/AIDS-förebyggande projekt. Årets förmånstagare är Designers Against AIDS, YouthAIDS, UNFPA och MTV Staying Alive Foundation.

Några av mode- och musikvärldens största stjärnor går ihop med H&M och Designers Against AIDS (DAA) i kampanjen Fashion Against AIDS, för att öka ungas medvetenhet och stödja kampen mot sjukdomen. Kändisar som stödjer Fashion Against AIDS är Dita Von Teese, Katy Perry, Róisín Murphy, Estelle, Cyndi Lauper, N.E.R.D, Robyn, Yoko Ono, Yelle, Moby, Katharine Hamnett, Dangerous Muse och Tokio Hotel.  De har designat T-shirtar som kommer att säljas på H&M:s ungdomsavdelning DIVIDED från 28 maj 2009. 25 procent av försäljningspriset kommer att skänkas till projekt som ökar medvetenheten om HIV/AIDS.

”H&M och Fashion Against AIDS är mycket viktiga för oss eftersom vi aldrig hade kunnat nå ut till så många ungdomar på egen hand. AIDS är fortfarande en mycket angelägen fråga. Inställningen till sex formas redan när man är ung och därför är det avgörande att unga så tidigt som möjligt förstår hur livsviktigt det är med säker sex”. Ninette Murk, grundare av Designers Against AIDS.

Fashion Against AIDS vill arbeta mot den felaktiga uppfattningen att budskapet om HIV och AIDS är något som de flesta känner till. Varje ny generation måste göras medveten om AIDS om vi ska kunna förhindra att sjukdomen sprids ytterligare.

I Sverige kommer H&M tillsammans med RFSU att dela ut 30 000 kondomer på DIVIDED-avdelningarna. Personal från RFSU kommer att finnas på plats i utvalda butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö för att ge H&M:s kunder information, stöd och råd om HIV och AIDS. Även om andelen smittade i Sverige är liten har antalet nya infektioner ökat på ett oroväckande sätt under 2000-talet – ytterligare ett bevis för hur viktigt det är att unga informeras om farorna med oskyddat sex, vilket också är ett av Fashion Against AIDS främsta syften.

På Stureplan i Stockholm kommer H&M att bygga om en reklamplats till kondomautomat torsdag 28 maj. Under tre dagar kommer kondomer att delas ut och personal från RFSU finns på plats för att möta ungdomar och ge information, stöd och råd om HIV och AIDS. Det är första gången man delar ut kondomer på detta sätt i Sverige.

För mer information, kontakta H&M:s presservice:                                                       
Mediarelations, tel: 08-796 53 00, mediarelations@hm.com

www.hm.com

För ytterligare information om den ideella organisationen Designers Against AIDS, gå in på www.designersagainstaids.com

Kommentarer

Ingen har kommenterat sidan ännu.

Skriv en kommentar

Jag har läst och godkänner användarvillkoren
Verifiering, upprepa koden till höger:  captcha

Hitta rätt