RFSU och Wayne’s Coffee i samarbete för ökad kunskap om mödradödlighet

Publicerad 2011-03-04 | Uppdaterad 2011-03-07

Wayne’s Coffee och RFSU samarbetar från och med idag och två veckor framöver för att uppmärksamma mödradödligheten i världen. 1000 kvinnor i världen dör varje dag för att de inte får tillgång till preventivmedel, mödravård och säkra aborter.

Kommentera | 0 kommentarer

RFSU: kampanj ”Unite for women – stoppa mödradödligheten” finns på plats under två veckor i samtliga 76 kaféer som Wayne’s Coffee har runt om i Sverige. Syftet med kampanjen är att öka kunskapen hos allmänheten om att ökade insatser mot mödradödlighet också leder till minskad fattigdom i världen.

– Wayne’s Coffee är en plats där vänner och familj umgås och samtalar. Med vår kampanj bidrar vi med ett angeläget samtalsämne på kaféerna. Flertalet av Wayne’s Coffees gäster är dessutom i en ålder där de kan relatera till och ha tankar kring att bli gravid, att föda barn eller att välja att inte föda barn. Vi vill väcka engagemang och skapa förståelse, säger Carl Osvald, kommunikationschef på RFSU.

Samarbetet med Wayne’s Coffee är en del av årets kampanj för att uppmärksamma mödradödligheten. Barnvagnsmarscher i 18 svenska städer på Internationella kvinnodagen 8 mars är den centrala delen och kampanjens kärna. Förra året marscherade 600 personer i Stockholm. I år rullar RFSU:s barnvagnsmarscher i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping, Falun, Uppsala, Gävle, Visby, Kristianstad och Katrineholm.

Privatpersoner som inspirerats och startat egna marscher finns i Växjö, Karlshamn, Helsingborg, Örebro, Åhus, Skövde, Söderhamn och Luleå.

För mer information

Carl Osvald, kommunikationschef på RFSU

0708-883 666, carl.osvald@rfsu.se

Kommentarer

Ingen har kommenterat sidan ännu.

Skriv en kommentar

Jag har läst och godkänner användarvillkoren
Verifiering, upprepa koden till höger:  captcha

Hitta rätt