Röda tråden - var med i RFSU:s framtida kampanjer

Publicerad 2015-10-13 | Uppdaterad 2015-10-13

RFSU jobbar både i Sverige och världen för alla människors rätt att kunna bestämma själv över sin kropp och sina liv. Vi driver kampanjer för att visa hur preventivmedel, sexualupplysning, barnäktenskap och mödradödlighet hänger samman med utveckling i världen. Ingen äger dessa frågor och det borde vara viktigt för alla i ett samhälle att stärka dessa värden – alla människors rätt till sin egen kropp. Nu kan du vara med.

Kommentera | 0 kommentarer
Bild från Röda trådens webbplats: rödatråden.se

Nu vill vi bli transparenta med vår planering och hoppas att vi ska vinna i intressanta och överraskande samarbeten det vi förlorar i traditionell överraskningskommunikation. Det är ett experimentellt första steg mot en kommunikationsvärld som söker likheter mellan organisationer och inte det som särskiljer dem från varandra.

– Det finns ingen anledning för en modern organisation att hålla sina målsättningar och förhoppningar hemliga. Förutsättningarna för oväntade samarbeten är transparens och då får det kosta lite mindre överraskningsfaktor, säger Carl Osvald, kommunikationschef på RFSU.

Våra kampanjer har paraplynamnet Röda tråden för att beskriva att kampen att bestämma över sin egen kropp och sitt eget liv löper som en röd tråd genom RFSU:s arbete.

– Vi behöver vara många som sprider ordet. Vi hoppas därför att Röda tråden öppnar för samarbeten och vinklar som vi inte trodde var möjliga på förhand. Vi vet inte vem eller vilka som kan belysa vårt arbete på nya och överraskande sätt. Det kommer att bli spännande att se var den här processen leder oss, berättar Emma Güntner, projektledare för Röda tråden.

I mars 2015 arrangerades 45 barnvagnsmarscher mot mödradödlighet runt om i Sverige. Arrangörer var både RFSU-medlemmar och driftiga privatpersoner. Då samarbetade RFSU med klädmärket Mini Rodini, barnvagnstillverkaren Kronan och skådespelaren Bianca Kronlöf. I de lokala marscherna ställde mängder av lokala företag upp med servering och ”goodiebags”.

– Vi hoppas på minst två starka samarbeten som en direkt effekt av Röda Tråden under de kommande 12 månaderna, fortsätter Emma Güntner.

Mer om Röda tråden

Röda tråden lanseras idag och RFSU kommer att skicka personliga brev till ett antal organisationer och företag i Sverige, men alla är välkomna att ta del av Röda tråden!

Kommentarer

Ingen har kommenterat sidan ännu.

Skriv en kommentar

Jag har läst och godkänner användarvillkoren
Verifiering, upprepa koden till höger:  captcha

Hitta rätt