Verksamhetsberättelse 2008

Publicerad 2012-02-24 | Uppdaterad 2012-02-24

RFSU växer både i engagemang och medlemsantal.

Verksamhetsberättelse 2008Under år 2008 har RFSU arbetat hårt med sina tre huvudsakliga arbetssätt, det vill säga kliniskt arbete, upplysningsverksamhet och politisk påverkan.

RFSU blev ramorganisation till Sida under år 2008.  Vi vill också sprida kunskapen i Sverige om att RFSU jobbar med detta och öka kunskapen om våra frågor i världen. Ett sätt att göra det har varit att starta kampanjen Mammakampen runt Mors dag, som fokuserar på vad jag som intresserad svensk kan göra för att minska mödradödligheten i världen.

Ett annat exempel på globala rättighetsfrågor på vårt område är stöd till hbt-organisationer (homo- bisexuella och transpersoner) i världen, inte minst i länder där sexuella handlingar mellan personer av samma kön är kriminaliserade.
Under de senaste åren har dessvärre både sexuellt överförbara sjukdomar och oönskade graviditeter ökat. För att ytterligare möta ungas behov har RFSU:s klinik ökat sina öppettider, skapat större tillgänglighet bland annat genom tidsbokning på nätet, och utvecklat sina samtalsmetoder under år 2008. Kliniken har också haft fler besök än någonsin under året.

Under år 2008 har vi upprepade gånger och vid olika tillfällen ställt krav på regeringen att ta sitt ansvar i den rådande situationen.

Under år 2008 växte också medlemsantalet. RFSU är en frivilligorganisation som inte är starkare än sina medlemmar.

Utdrag ur verksamhetsberättelsen, skrivet av Åsa Regnér, generalsekreterare