Verksamhetsberättelse 2009

Publicerad 2012-02-24 | Uppdaterad 2012-02-24

Gamla myter ut och nya ord in!

Verksamhetsberättelse 20092009 var ett år fyllt av seminarier, kampanjer och möten. Vi drev fortsatt på om skolans sexualundervisning, uppmärksammade hbt-personers utsatta situation i Litauen och Uganda, kämpade för att SRHR – sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter – ska komma upp på agendan inom EU och för att mödradödligheten och de osäkra aborterna i världen ska minska.

Det var ett år rikt på händelser och aktiviteter. Och en av höjdpunkterna var Slidkransen, en skenbart liten och enkel skrift men med ett angeläget och anspråksfullt budskap: det finns ingen mödomshinna utan bara ett slemhinneveck som vi nu döper till slidkrans!

Skriften Slidkransen, vilken finns att läsa på svenska, engelska, arabiska och sydkurdiska, är sexualupplysning och sexualpolitik i förening. Och det svenska språket fick ett nytt ord.
2009 var ett kongressår och för kongressvärden RFSU Malmö ett år då man firade 75-årsjubileum. Kongressen beslutade att barns sexualitet och hiv/STI ska vara fokusområden de närmaste två åren.
2009 var ett år då RFSU fortsatt växte. Lokala RFSU-föreningar och grupper startade i Dalarna, Västerås, Gävle och i Halland.

Utdrag ur Ordförande har ordet" av Lena Lennerhed