Verksamhetsberättelse 2010

Publicerad 2012-02-24 | Uppdaterad 2012-02-24

Stärkt organisation, barnvagnsmarsch och hivfokus.

Verksamhetsberättelse 20102010 var ett år då RFSU tog nya tag för att stärka organisationen i hela landet. För att decentralisera verksamhet, resurser och makt inrättades tjänster i RFSU Stockholms, Göteborgs och Malmös lokalföreningar, med uppgift att bedriva föreningsutveckling i regionen.

På den internationella kvinnodagen 8 mars drog RFSU:s barnvagnsmarsch fram över Stockholms gator, i kamp mot att hundratusentals kvinnor varje år dör i samband med graviditet, förlossning eller osäkra aborter.

Hiv och aids har varit ett fokusområde för RFSU under året. RFSU beslutade att ställa sig bakom UNAID:s rekommendation att endast avsiktlig smittoöverföring av hiv ska vara straffbar. RFSU ställde sig också bakom att kraven ska tas bort om att en person som vill genomgå könskorrigerande behandling måste vara ogift, steriliseras och under 18 år.

RFSU har synts och hörts på gator och torg, på festivaler och i klassrum, i tv och radio. På Stockholm Pride, Almedalen, Bokmässan och Världsaidsdagen. I Kondomkampen och Colour of Love. Det var ett bra år.

Utdrag ur "Ordförande har ordet" av Lena Lennerhed.