Verksamhetsberättelse 2011

Publicerad 2012-06-18 | Uppdaterad 2012-11-21

Verksamhetsberättelse 2011I centrum för rfsu:s arbete står lust, sexualitet och glädje, men också frågor som i grunden är på liv och död. 2011 uppmärksammade vi bland mycket annat att det var 30 år sedan det första hiv-fallet upptäcktes. I dag lever hela 34 miljoner människor med hiv i världen, och en en majoritet av dem i Afrika söder om Sahara. Men utvecklingen går åt rätt håll!

Genom kampanjen Unite for Women har RFSU lyckats få stort genomslag för kraven på att alla kvinnor ska ha rätt till preventivmedel, mödravård och säker abort. Årets barnvagnsmarsch lockade tre gånger fler deltagare jämfört med i fjol och genomfördes i hela 19 städer runtom i Sverige.
Utdrag ur generalsekreterare Åsa Regnérs tillbakablick på 2011.

2011 var Ett kongressår då vi träffades i Visby och beslutade om två fokusområden, samlevnadspolitik och sexualupplysning 2.0. Det senare har genomsyrat hela organisationens arbete och vi har särskilt arbetat med upplysning för vuxna. Många lokalföreningar har genomfört välbesökta studiecirklar i sex- och samlevnad för just vuxna och på kryssningsresor för äldre har RFSU deltagit med informatörer som har pratat äldre, sex och sexleksaker.

På ett nationellt plan krävde vi att socialminister Göran Hägglund skulle ta sitt ansvar och säkerställa en likvärdig vård över hela landet. Lokalföreningarna arbetade med att uppmärksamma de lokala villkoren och som ett resultat av höga aborttal bland unga har nu Norrbotten som första landsting infört gratis p-piller för alla upp till 25 år – mycket tack vare RFSU Luleås arbete!
Utdrag ur förbundsordförande Kristina Ljungros tillbakablick på 2011.