Verksamhetsberättelse 2012

Publicerad 2013-05-23 | Uppdaterad 2013-05-23

Verksamhetsberättelse 20122012 blev ett hett sexualpolitiskt år. RFSU:s lokala sexualpolitiska arbete blev alltmer synligt. Västerbotten och Västernorrland slopade sina diskriminerande regler för assisterad befruktning. Under 2012 höll hälften av alla ungdomsmottagningar sommaröppet, vilket kan jämföras med en fjärdedel året dessförinnan. Glädjande var även att fler landsting valt att subventionera preventivmedel för unga. Riksdagen röstade äntligen ja till att ensamstående kvinnor ska få rätt till assisterad befruktning.

Vår bok för mellanstadieelever Världens viktigaste bok seglade in på topplistorna och fick tryckas i fyra upplagor. Vi lanserade vår första mobilapplikation – Blommor och bin – och runt om i landet turnerade våra sexualupplysare tillsammans med Riksteatern för att fortsätta #prataomdet med 4 000 unga människor.

Vårt medlemsantal växer och allt fler vill delta i vårt arbete. Oavsett om du är medlem, stödjer eller samarbetar med oss är du oerhört viktig – ju fler vi är desto större skillnad gör vi för allas rätt att vara, välja och njuta!

Utdrag ur generalsekreterare Maria Anderssons och förbundsordförande Kristina Ljungros tillbakablick på 2012.