Verksamhetsberättelse 2013

Publicerad 2014-07-01 | Uppdaterad 2014-07-01

2013 var året då jag, RFSU, fyllde 80 år.Omslaget på RFSU:s verksamhetsberättelse 2013

Min ålder till trots har jag i år till exempel utvidgat mitt internationella samarbete och jag är nu en del av ett aborträttsnätverk i Latinamerika.

Jag blev också nominerad till hetast i Almedalen efter att ha haft sexualupplysning med riksdagspartierna.

Jag har valt att fokusera ännu mer på upplysning för vuxna och äldre. Under året hakade jag på trenden med podd vilket visade sig bli en succé. Även på min klinik gjorde jag en särskild satsning på äldre. Ett äldre par tog tåget från Göteborg till Stockholm för att träffa mina terapeuter och få prata om sex.

Behövs jag då fortfarande efter 80 år? Tyvärr blir det ett tydligt ja på den frågan. Fortfarande diskrimineras människor som överskrider könsnormer, fortfarande saknar många människor kunskap om kropp och sexualitet och fortfarande är världen ojämställd.

Det är nog därför jag fortfarande är – och måste vara – i superform.

Tack alla för 2013, nu går jag in på mitt åttioförsta år. Jag hoppas att du hakar på!

Utdrag ur generalsekreterare Maria Anderssons och förbundsordförande Kristina Ljungros tillbakablick på 2013.