Publicerad 2015-11-02 | Uppdaterad 2015-11-02

Gnugga, pulla, gnosa eller klittra – ja, vad ska det egentligen heta?

Vi blev onekligen tagna på sängen över det stora intresset för vår tävling om ett ord för kvinnors onani. Visst hade vi väntat oss att få förslag, men inte att vi inom en vecka skulle ha fått över tusen stycken via mejl, sms, vykort och brev från människor i alla åldrar.

Året har annars till stor del präglats av abortfrågan. I januari började vi i ett demonstrationståg i Madrid tillsammans med tiotusentals personer som protesterade mot regeringens förslag att i princip totalförbjuda abort. I Sverige har vi uppmärksammat att abortlagstiftningen fyller 40 år. Vi har påmint om vår egen historia då kvinnor tidigare tvingades resa till Polen för att avbryta en oönskad graviditet. Kampanjen avslutades med en filmfestival om aborträtten globalt och vad som händer när den saknas. Festivalen fick dock ett mycket tragiskt avslut då tre maskerade personer kastade in en rökbomb i lokalen. Lyckligtvis kom ingen till skada men många chockades.

Utdrag ur generalsekreterare Maria Anderssons och förbundsordförande Kristina Ljungros tillbakablick på 2014.