Verksamhetsberättelse 2015

Publicerad 2016-06-28 | Uppdaterad 2016-06-30

När vår kongress antog det nya ordet klittra var den internationella uppmärksamheten redan ett faktum. Plötsligt ringde New York Times, The Herald och BBC och även från andra delar av världen kom frågor. Och inte bara klittra, utan även ordet värdgraviditet – att bära och föda barn åt någon annan – kom med på Språkrådets nyordslista.

2015 slog vår barnvagnsmarsch rekord. RFSU var också på plats i New York när Agenda 2030 antogs, som ska bidra till en hållbar utveckling och minska fattigdomen i världen.

I juni höll vi kongress i Västerås och behandlade rekordmånga motioner, här antog vi också ett nytt idéprogram som ska vägleda vårt fortsatta arbete.
Vi befinner oss just nu i en orolig tid, inte sedan andravärldskriget har så många människor varit på flykt och i Sverige ställer många om inför mottagandet av nyanlända. I dessa tider får vi inte glömma frågor om sexuell och reproduktiv hälsa.  Detta kommer vi att ägna ännu mer tid åt under 2016.

Utdrag ur förordet av Maria Andersson, generalsekreterare och kristina Ljungros, ordförande.