Tre friheter

Publicerad 2009-12-29 | Uppdaterad 2009-12-29

Kommentera | 0 kommentarer

Sex och kärlek är en del

av alla människors liv.

Det finns tre friheter

som RFSU tycker är viktiga

när det handlar om sex och kärlek.

 

Frihet att välja.

Frihet att vara.

Frihet att njuta.

 

Frihet att välja betyder att du har rätt

att göra som du vill.

Det betyder också

att ingen får göra något

med dig och din kropp som du inte vill.

Du har rätt att säga nej.

 

Frihet att vara betyder

att ingen annan än du själv

kan bestämma hur du vill vara

och med vem och när.

 

Frihet att njuta betyder att ingen

ska säga till dig

att det du njuter av är fel.

Du får göra det

som känns skönt och bra för dig.

RFSU tycker alltså

att du själv ska få bestämma

hur du vill vara,

vad du vill göra,

och med vem.

Det är din kropp och ditt liv.

 

Men du får inte bestämma över någon annan.

Och göra sexuella saker som de inte vill.

Det är lika viktigt.

Kommentarer

Ingen har kommenterat sidan ännu.

Skriv en kommentar

Jag har läst och godkänner användarvillkoren
Verifiering, upprepa koden till höger:  captcha

Hitta rätt