Viktiga frågor för RFSU

Publicerad 2009-12-29 | Uppdaterad 2009-12-29

Kommentera | 0 kommentarer

Här är en lista på det

som RFSU tycker är viktigt.

Inte bara i Sverige.

Utan i hela världen.

Det spelar ingen roll om du bor i Sverige

eller i landet Tanzania.

Det är lika viktigt för alla.

 


RFSU tycker att alla

ska få bestämma själv

över sin egen kropp.

För att du ska kunna göra det

måste du veta hur din kropp fungerar.

Du behöver också lära dig om sex och kärlek,

Det är också viktigt att lära sig

att tjejer och killar är lika mycket värda

och att man ska respektera andra personer.

RFSU tycker att alla ska lära sig detta i skolan.

Det kallas sex och samlevnadsundervisning.

Det finns en lag som säger

att alla barn i Sverige

ska ha sex och samlevnadsundervisning.

Det tycker vi är bra.

 


Alla barn som föds

har rätt att känna sig välkomna.

Och alla kvinnor ska kunna bestämma

när och om de vill bli mamma till ett barn.

Därför ska en kvinna ha rätt till fri abort.

Hon har rätt att bestämma själv

över sin egen kropp.

Alla har rätt till bra sexualrådgiving.

Sexualrådgiving är när du går till en läkare

eller kurator för att du har frågor om sex.


 

Om en person gör något sexuellt med din kropp

som du inte vill att han eller hon ska göra är det fel.

Det kallas för sexuellt övergrepp.

RFSU vill att alla

som råker ut för sexuella övergrepp

ska få snabb och bra hjälp.

RFSU tycker även att den som gjort fel

ska få hjälp så att den inte gör samma fel igen.

 

Funktionshindrade har,

precis som alla andra,

rätt till sin sexualitet.

Många läkare och assistenter

behöver lära sig mer

för att hantera funktionshindrades sexualitet.

 

Homosexuella och bisexuella ska inte bli behandlade annorlunda,

de har rätt att vara sig själva.

En homosexuell person är en person som är kär

i en person av samma kön.

En bisexuell person är en person som kan bli kär

i både killar och tjejer.

 

När du har sex med en annan person

kan du få en könssjukdom.

RFSU tycker att det är viktigt

att du vet hur du gör för att skydda dig.

Det är också viktigt att du vet hur du ska göra

om du blivit smittad.

 

Kondomer skyddar mot en könssjukdom.

RFSU vill att alla ska lära sig använda en kondom.

En kondom är en liten påse av gummi

som man trär på penisen när man har sex.

RFSU vill att alla i hela världen

ska kunna få tag på billiga och bra kondomer.

Kommentarer

Ingen har kommenterat sidan ännu.

Skriv en kommentar

Jag har läst och godkänner användarvillkoren
Verifiering, upprepa koden till höger:  captcha

Hitta rätt