Kulturgruppen recenserar "The Danish girl"

Publicerad 2017-09-05 | Uppdaterad 2017-09-06

RFSU Stockholms kulturgrupp recenserar.

Kommentera | 0 kommentarer
Gerda Wegener (Alicia Vikander) och  Lili Elbe (Eddie Redmayne) i The Danish Girl. Foto: IMDB

The Danish Girl: Problematisk film om Lili Elbes liv

Lili Elbe (spelad av Eddie Redmayne) föddes i Danmark 1882, med namnet Einar Wegener och i en manligt kodad kropp. Hon gick på konstskola, träffade Gerda (spelad av Alicia Vikander) och gifte sig med henne 1904. Gerda blev snart känd för en serie verk som föreställer Lili, klädd i kvinnokläder. 1912 flyttade de till Paris, där Lili kunde leva friare som kvinna, och de levde ett spännande liv tillsammans där i nästan tjugo år.

”The Danish Girl”, regisserad av Tom Hooper,  är ett försök att göra en biografisk film av Lili Elbes liv. Det är en på många sätt sympatisk film, med en fin historisk känsla i många av scenerna. Samtidigt är det en film som bygger på flera grepp som är rejält knepiga.

Filmens berättelse börjar med Einar och Gerda som ett ungt, coolt och lyckligt par som lever i bohemiska kretsar. De upptäcker att mannen i paret uppskattar att ha på sig kvinnokläder, och tar den chansen till frigörelse. Till en början ser det ut att skänka dem både lust och glädje, men ett steg öppnar ständigt för nästa.

Den fortsatta berättelsebågen går att se som en parallell till en 1980-talsslasher, där tonårstjejer prövar sin sexualitet och straffas med döden för det. Här är det ett ungt par som försöker utforska sin sexualitet utanför konservativa gränser, och båda två straffas hårt.

I en nyckelscen kommer Gerda hem och upptäcker att Einar inte längre är kvar. Förvandlingen till Lili framstår inte som en befrielse, utan som att Einars kropp är besatt av en försagd kvinna, ständigt blinkande med sina långa ögonfransar. Den hela, dynamiska människa Gerda älskade är försvunnen.

Filmen slutar tragiskt. Lili dör i en könsbekräftande operation utförd i Tyskland. Gerdas liv har slagit i spillror av Einars frånvaro och hennes egna självuppoffringar för en kvinna som framställs som i grunden okänd för henne.

Verklighetens belöning för deras mod att bryta gamla gränser – årtionden av att leva tillsammans som Gerda och Lili – är på det stora hela utsuddad i filmen. Istället tvingar filmen in Gerda i en ganska strikt heterosexualitet, så att Lilis framväxt inte blir början på äktenskapet utan slutet.


The Danish Girl åtföljdes av en debatt kring om det var rätt av regissören att välja en cis-man till huvudrollen. Själv tycker jag att filmen blev ett slående exempel på det praktiska problemet med det. Hade filmen på allvar velat visa oss Lilis upplevelse av att steg för steg få känna sig mer hemma i sitt varande, skulle det underlättat med en skådespelare som inte hela tiden uppfattas som i grunden manligt kodad.

Det är nu inte den historien regissören vill berätta. Vad jag kan se har filmskaparna känt sig mer hemma med att knåda fram ytterligare en tragedi om en transperson än att ge oss en berättelse om hur frigörelse kan se ut. Filmens problem i stort och smått är till stor del följder av det vägvalet.


The Danish Girl är gjord med välvilja. Den förmår inte bryta sig fri från konventionerna, men den innehåller samtidigt flera fina scener som ger glimtar av vad den här filmen skulle ha kunnat vara. Framförallt är början av filmen, som handlar om hur Lili väljer tillit och Gerda ett öppet sinne, en minnesvärd sinnebild av hur kloka, trygga relationer gör en friare sexualitet möjlig. Det är en anledning så god som någon att se filmen.


Mikael von Knorring, RFSU Stockholms kulturgrupp


Fakta:

Film: The Danish Girl, baserad på boken The Danish Girl av David Ebershoff

Regi: Tom Hooper

Skådespelare: Eddie Redmayne och Alicia Vikander

Land: USA, Storbritannien.

Längd: 119 minuter

Pris: Vid Oscarsgalan 2016 tilldelades Alicia Vikander pris i kategorin ”Bästa kvinnliga biroll”.

Kommentarer

Ingen har kommenterat sidan ännu.

Skriv en kommentar

Jag har läst och godkänner användarvillkoren
Verifiering, upprepa koden till höger:  captcha

Mer från Nyhetsbrev 5/2017

 

Höstens första medlemskväll!

RFSU Stockholm inbjuder till ett panelsamtal om sexual- och identitetspolitiken i Stockholm under höstens första medlemsträff tisdag 26 september.

 

Ordföranden har ordet

Efter sommarens dopp i lårviken är det kanske dags att gå på svampjakt i busken? Obegripligt? Lite tramsigt eller kanske bara inte rakt på sak? Med...

 

Fria relationsgruppen har nya träffar på gång!

I höst driver RFSU Stockholms medlemsgrupp Fria relationsgruppen inte mindre än tre samtalscirklar. Välkommen att anmäla dig till någon av dem!

 

Nytt från Kulturgruppen, författarträff och tips!

RFSU Stockholms kulturgrupp anordnar författarträff och tipsar om smått och gott!

 

Vulvagruppen drar igång hösten!

RFSU Stockholms Vulvagrupp bjuder in till träff! Välkomna, gamla som nya!

Gerda Wegener (Alicia Vikander) och  Lili Elbe (Eddie Redmayne) i The Danish Girl. Foto: IMDB
 

Kulturgruppen recenserar "The Danish girl"

RFSU Stockholms kulturgrupp recenserar.

Lars Bringås, Kajsa Ernst, Lennart Jähkel och Isabel Reboia i ”Stockholm Lust”. Foto: Matilda Rahm/Stadsteatern
 

Kulturgruppen recenserar pjäsen "Stockholm Lust"

RFSU Stockholms kulturgrupp recenserar.

 Lisa Lexfors och Elina Du Rietz har skrivit ”Osvajpade diamanter” och gör samtliga roller. Foto: Fredrik Sjöberg/Parkteatern
 

Kulturgruppen recenserar teatern "Osvajpande diamanter"

RFSU Stockholms kulturgrupp recenserar.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Fyll i din e-postadress och du får RFSU Stockholms nyhetsbrev direkt i din inbox. Prenumerationen är kostnadsfri och du kan när som helst välja att avsluta den.

 

Hitta rätt

The Danish Girl: Problematisk film om Lili Elbes liv

Lili Elbe (spelad av Eddie Redmayne) föddes i Danmark 1882, med namnet Einar Wegener och i en manligt kodad kropp. Hon gick på konstskola, träffade Gerda (spelad av Alicia Vikander) och gifte sig med henne 1904. Gerda blev snart känd för en serie verk som föreställer Lili, klädd i kvinnokläder. 1912 flyttade de till Paris, där Lili kunde leva friare som kvinna, och de levde ett spännande liv tillsammans där i nästan tjugo år.

”The Danish Girl”, regisserad av Tom Hooper,  är ett försök att göra en biografisk film av Lili Elbes liv. Det är en på många sätt sympatisk film, med en fin historisk känsla i många av scenerna. Samtidigt är det en film som bygger på flera grepp som är rejält knepiga.

Filmens berättelse börjar med Einar och Gerda som ett ungt, coolt och lyckligt par som lever i bohemiska kretsar. De upptäcker att mannen i paret uppskattar att ha på sig kvinnokläder, och tar den chansen till frigörelse. Till en början ser det ut att skänka dem både lust och glädje, men ett steg öppnar ständigt för nästa.

Den fortsatta berättelsebågen går att se som en parallell till en 1980-talsslasher, där tonårstjejer prövar sin sexualitet och straffas med döden för det. Här är det ett ungt par som försöker utforska sin sexualitet utanför konservativa gränser, och båda två straffas hårt.

I en nyckelscen kommer Gerda hem och upptäcker att Einar inte längre är kvar. Förvandlingen till Lili framstår inte som en befrielse, utan som att Einars kropp är besatt av en försagd kvinna, ständigt blinkande med sina långa ögonfransar. Den hela, dynamiska människa Gerda älskade är försvunnen.

Filmen slutar tragiskt. Lili dör i en könsbekräftande operation utförd i Tyskland. Gerdas liv har slagit i spillror av Einars frånvaro och hennes egna självuppoffringar för en kvinna som framställs som i grunden okänd för henne.

Verklighetens belöning för deras mod att bryta gamla gränser – årtionden av att leva tillsammans som Gerda och Lili – är på det stora hela utsuddad i filmen. Istället tvingar filmen in Gerda i en ganska strikt heterosexualitet, så att Lilis framväxt inte blir början på äktenskapet utan slutet.


The Danish Girl åtföljdes av en debatt kring om det var rätt av regissören att välja en cis-man till huvudrollen. Själv tycker jag att filmen blev ett slående exempel på det praktiska problemet med det. Hade filmen på allvar velat visa oss Lilis upplevelse av att steg för steg få känna sig mer hemma i sitt varande, skulle det underlättat med en skådespelare som inte hela tiden uppfattas som i grunden manligt kodad.

Det är nu inte den historien regissören vill berätta. Vad jag kan se har filmskaparna känt sig mer hemma med att knåda fram ytterligare en tragedi om en transperson än att ge oss en berättelse om hur frigörelse kan se ut. Filmens problem i stort och smått är till stor del följder av det vägvalet.


The Danish Girl är gjord med välvilja. Den förmår inte bryta sig fri från konventionerna, men den innehåller samtidigt flera fina scener som ger glimtar av vad den här filmen skulle ha kunnat vara. Framförallt är början av filmen, som handlar om hur Lili väljer tillit och Gerda ett öppet sinne, en minnesvärd sinnebild av hur kloka, trygga relationer gör en friare sexualitet möjlig. Det är en anledning så god som någon att se filmen.


Mikael von Knorring, RFSU Stockholms kulturgrupp


Fakta:

Film: The Danish Girl, baserad på boken The Danish Girl av David Ebershoff

Regi: Tom Hooper

Skådespelare: Eddie Redmayne och Alicia Vikander

Land: USA, Storbritannien.

Längd: 119 minuter

Pris: Vid Oscarsgalan 2016 tilldelades Alicia Vikander pris i kategorin ”Bästa kvinnliga biroll”.