"Är man 16 år så är man, oavsett eventuellt funktionshinder"

Publicerad 2004-05-29 | Uppdaterad 2010-10-29

För Stefan Balogh är funktionshindrade människor inte annorlunda än övriga människor. Men de behöver annorlunda lösningar. Till exempel i sexlivet.
- Att jobba som arbetsterapeut är att vara en problemlösare, att förenkla vardagen helt enkelt. Och sexualitet är en viktig del av livet för alla människor.

Kommentera | 0 kommentarer

StefanStefan Balogh jobbar på Skärholmens riksgymnasium, som är en del av Skärholmens gymnasium i södra Stockholm. Riksgymnasiet är ett halvinternat som erbjuder individuellt anpassad utbildning för ungdomar under 21 år med svåra rörelsehinder. Idag går drygt 50 tjejer och killar på skolan. Eleverna har anpassad undervisning, habilitering och elevbostäder. Stefan jobbar med frågor som rör vardagen och för honom är sex och samlevnad en självklar del av den.

– Under min utbildning läste jag en gång en bok där författaren redan i förordet konstaterade att sexualitet är en drift och därför stod det inget om sex i boken. Jag gillade inte den inställningen, säger Stefan som nu har 20 högskolepoäng sexologi i bagaget.

När Stefan läste till arbetsterapeut fick de under den tre år långa utbildningen en halv dags information om sex och samlevnad. Idag undervisar han själv på universitetet om frågorna.

– Idag får studenterna en dags information i sex- och samlevnadsfrågor, men även om antalet undervisningstimmar har fördubblats är det alldeles för lite. Det är konstigt att sex inte ses som en del i arbetsterapin. Information om hur man duschar ger man patienterna, men inte vilken samlagsställning som skulle kunna underlätta ett sexuellt samliv eller onanitips för att kunna ha ett bra eget sexliv.

Börjat med samtalsgrupper

Stefan har jobbat i Skärholmen i sju månader. Redan vid anställningsintervjun talade han om att han hade för avsikt att driva sexualitets- och samlevnadsfrågor.

Stefan har börjat med sex- och samlevnadsundervisning med rörelsehindrade elever på högstadiet och med kvällsmöten på elevhemmet.

– Till första mötet kom runt sex personer, andra gången 16. Ett till möte är planerat under våren. Jag har lämnat in ett förslag om att ha sådana möten en gång i månaden under hela skolåret, säger Stefan.

På samlingarna har eleverna samtalat under olika teman som till exempel "måste man berätta allt för sina vänner?", "hur kommer man ut som homosexuell?", "vad är analsex?". De ska även prata om våldtäkter, skriva frågor till en frågelåda och göra värderingsövningar.

– En gång gjorde vi ett rollspel om homosexualitet. Det var hysteriskt roligt. Killen som spelade homosexuell kom med klockrena inlägg. Senare berättade han att han tidigare hade tyckt att det var konstigt med homosexuella men eftersom en av assistenterna på skolan är bög har han kommit över många av sina fobier.

Ingen skillnad på frågorna

Eleverna som går på riksgymnasiet ska få samma sexualundervisning som övriga, icke funktionshindrade, elever i Skärholmen. Stefan har erbjudit skolan att hjälpa till i sexualundervisningen och han har sagt till sina elever att de gärna får prata med honom. Har de funktionshindrade ungdomarna annorlunda frågor?

– Varför skulle frågorna vara annorlunda? Är man 16 år så är man, det gör ingen skillnad om man har en cp-skada eller inte. Att vara funktionshindrad och vilja leva ut sin sexualitet är inget problem, det är samhället som gör det till ett problem. Förvisso kan mina svar vara relaterade till det funktionshinder eleven i fråga har, men frågorna – de är desamma.

Har man till exempel en cp-skada och fungerar rent funktionellt på det sexuella planet men kanske har spastiska rörelser kan man fundera över vilken ställning som fungerar bäst. Att helt utesluta sex behövs inte, det gäller att våga pröva sig fram. Stefan har en bok med illustrationer och bilder som han brukar plocka fram för att visa på hur kreativ man kan vara.

Andra frågor som kommer upp kan röra självständighet. Som tjejen som tyckte att det var jobbigt att mamma och pappa skulle hjälpa till att byta bindor och tamponger när hon hade mens, men inte vill såra dem med att berätta det och istället föreslå en assistent som hon hade förtroende för.

– Ibland kan en person som är funktionshindrad ha en annan inställning till sin kropp än vad en icke funktionshindrad person har. Jag pratade med en sjuksköterska en gång som berättade om en ung tjej som kom till henne och ville ha plasthandskar. När hon berättade att hon skulle ha dem på sig när hon onanerade undrade sköterskan varför och fick svaret: "för att assistenterna har handskar på sig när de tar på mig och då måste jag ju också ha det, så att jag inte blir smutsig".

Elevernas eget ansvar

Stefan betonar att han inte vill pracka på eleverna information om sex, utan menar att det är individens eget ansvar att ta upp frågorna. Först då kan han berätta och själv ställa frågor, för att kunna ge bättre svar.Ungdomsmottagningen då?

– Jodå, det är klart att de kan åka dit, de flesta känner till den. Men sitter man i en permobil och måste boka och betala för färdtjänst fram och tillbaka försvinner spontaniteten, säger Stefan.

Stefan har informerat elevernas föräldrar om att han pratar om sex och samlevnad, men naturligtvis inte i detalj vad de pratar om. Han har inte fått några reaktioner, varken positiva eller negativa.

– Det var en pappa som gärna ville veta mer exakt vad vi pratade om. Men när jag förklarade att jag självklart inte kunde berätta det, och svika elevens förtroende, accepterade han det, säger Stefan.Inget moraliserande

Är frågor om sex och samlevnad kontroversiella?

– Nja, jag skulle inte kalla det kontroversiellt. Men lite känsligt, det kan det vara.Stefan säger att elever har fått önskemål tillgodosedda även då det handlat om nakenbilder eller om att kunna se porrfilm.

– Vad jag personligen har för moraliska betänkligheter spelar ingen roll. Jag kan inte censurera deras liv, mitt jobb är att hjälpa eleverna i deras dagliga liv. Porrfilmer och bilder på nakna kvinnor är trots allt lagligt i Sverige. Men vi har pratat om detta i arbetsgruppen och en annan arbetsterapeut skulle säkert ha handlat annorlunda. Jag kanske inte är helt politiskt korrekt alla gånger, säger Stefan leende.

Text och foto: Maria Gullmark

Stefans litteraturtips

  • Sexualitet, handikapp, terapi. Av Inger Nordqvist, Handikappinstitutet.
  • Sex och handikapp. Av Inger Nordqvist, Handikappinstitutet.
  • Kunskap, känslor, kärlek och kropp. Sexologi – om människor med och utan funktionshinder. Av Handikappinstitutet
  • Ställd. Av Susan Faludi.
  • Fittfakta. Av Tina Nevin/RFSU.
  • Kukkunskap. Av Stefan Laack/RFSU.
  • Kärlek känns! förstår du? Samtal om sexualitet och samlevnad i skolan. Av Skolverket.
  • Sexologi. Av Thore Langfeldt
  • Sex och samlevnad ? Rörelsehinder. Av Handikappinstitutet.
  • Kärlek har ingen ålder. Av Birgit Dagmar Johansen
  • Sexologi i kvinnosjukvården. Av Med. Doktor Lotti Hellström.

Stefans filmtips

  • Den tatuerade änkan. Av Lars Molin.
  • PassionFish. Av John Sayles.
  • Öster om Eden. Av SVT.
 

Kommentarer

Ingen har kommenterat sidan ännu.

Skriv en kommentar

Jag har läst och godkänner användarvillkoren
Verifiering, upprepa koden till höger:  captcha

Mer från Sex och fysisk skada

 

"Är man 16 år så är man, oavsett eventuellt funktionshinder"

För Stefan Balogh är funktionshindrade människor inte annorlunda än övriga människor. Men de behöver annorlunda lösningar. Till exempel i...

 

Sexualitet – mer än kroppsliga funktioner

Sexuella problem kan sällan lösas med bara mekanik. Det handlar lika mycket om synen på sig själv och hur man uppfattas av andra. Det menar Birgitta...

 

Om man älskar varandra finns det alltid lösningar

Rikard har en svår muskelsjukdom. Det bäddar inte för tillfälliga ragg på krogen, men är däremot inte något hinder för långa...

 

Kan man inte vifta på ändan får man använda blicken

Anette Bohm är ryggmärgsskadad. På tjejkurser diskuterar hon sex och samlevnad. – Det gäller att ha ett bra självförtroende. Det är först när man...

Funkis och sexualitet

Omslaget till Ottar nr 4 2005

Tidningen Ottar, nummer 4 2005, hade tema Funkis och ställde sig frågan varför det finns  så många fördomar och tabun kring sex och funktionshinder? De fysiska hindren finns där, men hur påverkar det där andra – fördomarna – allas vår syn på kärlek och sexualitet?

Banner för Frågelådan
 

Hitta rätt