Sexualundervisning i skolan

Publicerad 2009-12-02 | Uppdaterad 2015-01-14

Många lärare säger att sex och samlevnad är bland det roligaste man kan jobba med. Ett av skälen är att det engagerar eleverna. Det handlar ju om livet. De har så många frågor och funderingar om kroppen, relationer, känslor, sexualiteten.

Bild på skolinformatör

Och funderingarna kommer tidigt. En sjuårig pojke skrev: ”Kärlek är ett fint ord. Jag undrar vad det är för nåt.” Så mycket hade han förstått, att kärlek ses som något fint. Men vad kärlek är kanske inte sexualundervisningen är i stånd att svara på – men den kan föra samtal om det. För så är det med sex och samlevnad. Det spänner över vida områden och därför behöver undervisningen vara ämnesövergripande: samhällskunskap, historia, religion, biologi, svenska osv.

För sex och samlevnad handlar om både samhälle och individ: Om kropp och relationer, lagar, kön och genus, sexuell identitet, det handlar om njutning, kondomer och att möta andra. Det handlar om respekt, diskriminering och gränser. Och mycket mer.

Utgångspunkten för sex- och samlevnadsundervisningen är att den ska vara ett stöd för barn och unga i deras vardag och deras utveckling. Med faktakunskaper ger vi dem en grund att stå på och genom samtal och dialog hjälper vi dem att hitta sina egna vägar till hur de vill leva sina liv. I arbetet behöver vi också vara medvetna om att eleverna har olika erfarenheter och livsmiljöer, det kan handla om: ifall de identifierar sig som hetero, homo, bi eller trans, har olika klassbakgrund, geografisk bakgrund, tro, familjesituation, och så vidare.

Ända sedan RFSU bildades 1933 har sex- och samlevnadsundervisningen varit ett av RFSU:s viktigaste områden. Då handlade det om att undervisningen skulle bli obligatorisk i skolan, vilket den blev 1955, och att det var en kunskap som alla människor hade rätt till. Nu handlar det om att alla elever ska ha tillgång till en bra ämnesövergripande sexualundervisning.

Vi hoppas att den här sidan ska vara ett stöd för lärare och andra som arbetar med sexualundervisning eller sexualupplysning. Här kan man hitta metoder, tips på material och läsa om hur andra skolor och lärare gör. Här kan man få hjälp med att planera sin undervisning, hitta elevfrågor, ladda ner rapporter och ta del av forskning på området. Faktatexter, om exempelvis könssjukdomar och sexuell praktik hittar man däremot inte här, men istället under fliken ”Sex och relationer”.

Och jag vill påminna om en sak: Eleverna vill ha det här. De är nyfikna på vad både jämnåriga och vuxna tänker. De lyssnar på sina lärare. De litar på sina lärare. Så det är bara att köra igång. Man har medvind från början.

PS. Vi tar gärna emot tips på metoder, litteratur, filmer, lärare att intervjua, ... eller vad ni skulle vilja se på den här sidan. Hör av er till mig.

bild på kondomer
 

Att arbeta med kondom

Kondomer kan vara laddade. Så laddade att Sverige en gång till och med hade en lag som förbjöd information om kondomer (men inte att använda dem)....

Huvudbild, hbth
 

Att arbeta med hetero, homo, bi och trans

Det kan låta lite underligt med denna rubrik – för hur jobbar man med sex och samlevnad utan att arbeta med hetero, homo, bi och trans? Och vad...

Genus
 

Att arbeta med genus

Genus är det man brukar kalla socialt kön och handlar om de förväntningar och föreställningar som både individer och samhälle har på hur människor...

Porr, ämnesbild
 

Att arbeta med pornografi

Vad tycker ungdomar om pornografi? Vad ser de? Påverkas de? Och hur kan man tala om pornografi? Pornografi är ett ämne som berör och ibland upprör...

Bild på RFSU-material
 

RFSU-material

Vi tar fram material själva och ibland samarbetar vi med andra. Här finns ett urval av vårt material som kan vara användbart att använda i...

illustration av en informatör och elever
 

Våra informatörer

Vill du att RFSU ska komma till din skola och tala om sex och samlevnad? RFSU:s lokalföreningar erbjuder specialutbildade informatörer som utifrån...

Hitta rätt