Normkritisk pedagogik. Makt, lärande och strategier för förändring

Publicerad 2011-04-29 | Uppdaterad 2011-04-29

Kommentera | 0 kommentarer

Vad innebär normkritiska perspektiv på makt, lärande och strategier för förändring? Normkritisk pedagogik är ett begrepp som har etablerats i Sverige under de senaste åren. Med hjälp av feministiska, queerteoretiska och intersektionella an- greppssätt undersöker bokens tio kapitel vad normkritiska perspektiv kan innebära och hur de kan användas i olika verksamheter. Bokens författare är forskare och praktiker verksamma inom högre utbildning, skolan, museivärlden, ideella organisationer och statliga myndigheter. Genom ett gemensamt nätverk och enskilda projekt har de alla bidragit till att driva utvecklingen på området framåt.

Publicerad: RFLS Ungdom 2010

Kommentarer

Ingen har kommenterat sidan ännu.

Skriv en kommentar

Jag har läst och godkänner användarvillkoren
Verifiering, upprepa koden till höger:  captcha

Mer från Hetero, homo, bi och trans

Huvudbild HBTH
 

Utvalda lästips

  • Bryt omslag

    Bryt!

    – ett metodmaterial om normer i allmänhet och heteronormen i synnerhet

    Jag visste när jag var tio, omslag

    Jag visste när jag var tio

    Jag visste när jag var tio är en handledning för skolledare, lärare, elevhälsopersonal och andra som arbetar i skolan om hur man kan stödja...

Hitta rätt