Böckerna om Emma, på lätt svenska
Publicerad 2011-04-27 | Uppdaterad 2011-04-27
| 0 kommentarer
Tipsa
Fyll i e-postadressen till den person du vill tipsa om denna sida.
Serien om Emma, fyra böcker skrivna på lättläst svenska, av Lotta Löfgren-Mårtensson.
Älskar, älskar inte
Emma är en helt vanlig tjej, som gillar att vara med sin bästa kompis Jonna och snacka om skolan, killar och annat viktigt. Men plötsligt är allt upp och ner. Emmas mamma och pappa flyttar isär och Emma blir tillsammans med Jonatan. Men hur kär är hon egentligen i Jonatan – och varför verkar killen på sommarstället så spännande? Och hur ska man egentligen veta… om man älskar, älskar inte? Älskar, älskar inte är första boken i serien om Emma. Boken är lättläst, men inte barnslig. Den passar därför utmärkt till den som inte är så van läsare, men som ändå vill läsa böcker som tar upp viktiga frågor.
Typ jättekär, liksom
Emmas hösttermin börjar bra. Hon är tillsammans med Anders och de är lyckliga ihop. Fast allt är kanske inte helt perfekt. De ses inte så ofta längre och sms:ar knappt heller. Och vad är det med bästa kompisen Jonna? Helt plötsligt avslöjar hon att hon är typ jättekär, liksom. I Emma! Vad ska nu hända med framtiden? Emma känner sig ensammast i världen. Typ jättekär, liksom är den andra boken i serien om Emma. Precis som Älskar, älskar inte är den lättläst utan att vara barnslig. Den passar därför utmärkt till den som inte är så van läsare, men som ändå vill läsa böcker som tar upp viktiga frågor.
Spegel, spegel på väggen där
Vad är det egentligen som händer? Emma brukade aldrig bry sig om hur hon såg ut. Nu är det som om hon inte kan tänka på något annat. Ena dan är det fel på öronen. Nästa på håret. Tredje dan på munnen. Hon kan inte gå förbi en spegel utan att stanna och kolla noggrant. Allt började egentligen den där dagen när Lisen med de perfekta tänderna kom fram på rasten. ”Har du håret uppsatt?” sa hon med en tillgjord min. ”Med dom öronen?” Sen gick hon bara. Spegel, spegel på väggen där är den tredje boken om Emma. Den här gången kretsar en stor del av handlingen kring en verklighet som är alltför vanlig för många unga. Där grupptryck, taskiga kompisar och dålig självkänsla hör till vardagen. Men mitt i allt det deppiga finns ändå en möjlig väg ut ur mörkret. Det gäller bara att hitta den. Ibland kan den finnas närmare än man tror. I Emmas fall heter den Gustav …
Snyggast på nätet
Allting är så konstigt. Just som Emma tycker att hon börjar känna sig vuxen och säker, känner hon sig liten igen. Precis som ett barn som inte kan säga vad som helst utan att vara rädd för att någon stor ska bli arg. Det började när Elin kom till klassen. Elin bestämde att de två skulle vara bästisar. Först blev Emma lite smickrad, men nu känns det mest jobbigt. Elin-klumpen i magen växer sig allt starkare. Hon klarar inte av att säga nej till Elin. Det är inte det att Elin är dum mot henne. Det är bara det att allt sker på hennes villkor. Som de där bilderna de tog och la ut på nätet. Hon skulle ha gått direkt. Inte stannat, hur mycket Elin tjatade. Men hon stannade kvar. Å, vad hon ångrar sig.