Sex i skolan - ett stödmaterial

Publicerad 2013-08-28 | Uppdaterad 2016-12-08

RFSU och Lafa - enheten för sexualitet och hälsa, har tillsammans med flera andra erfarna aktörer inom sex- och samlevnadsundervisning tagit fram ett stödmaterial för i första hand rektorer men också lärare och annan skolpersonal.

Kommentera | 8 kommentarer
Thérèse Juvall på Lafa och Hans Olsson på RFSU är två av dem som har tagit fram materialet.

− Vi har försökt göra ett kortfattat material som på några få sidor beskriver hur rektorer och lärare kan organisera sexualundervisningen. Vi ger också förslag på vad man kan ta upp utifrån kurs- och ämnesplanerna i läroplanen, säger Hans Olsson på RFSU.

Sex och samlevnad ingår som en integrerad del i många av kurs- och ämnesplanerna både i grundskolan och på gymnasiet.

”Det finns förstås andra material, men inget är så konkret som detta. På det sättet är det unikt. ”Thérèse Juvall, Lafa

Både Hans Olsson och Thérèse Juvall tycker att det finns flera skolämnen med en outnyttjad potential för sex- & samlevnadsfrågor:
− I geografi kan man prata om det ur ett rättighetsperspektiv och i ämnet idrott och hälsa kan man prata om utseende och kroppsideal kopplat till maskulinitet/feminitet, säger Hans Olsson.
Thérèse Juvall fyller i och nämner religionsämnet:
− Där kan man arbeta väldigt mycket med sexualitetens roll genom att diskutera hur olika religioner förhåller sig till sexualitet lust och kärlek och hur det förändras beroende på var man är i världen.

Ett skäl till att Sex i skolan tagits fram är vetskapen om att sexualundervisningen ser väldigt olika ut och håller olika hög kvalitet, ibland till och med inom en och samma skola.
− Vi vet att rektors styrning har betydelse för kvaliteten och vi vill med detta material visa att det inte behöver vara svårt att höja den, säger Hans Olsson.

Framsidan på foldern Sex i skolan

Målet med metodmaterialet är också att sexualundervisningen ska bli mer norm- och metodmedveten.
− Istället för att bara använda sig av en metod av gammal vana vill vi att man väljer metoder medvetet och granskar dem på samma sätt som att man är medveten om att det finns en risk att man reproducerar sina egna personliga normer och värderingar i undervisningen, säger Thérèse Juvall, skol- och utbildningsansvarig på Lafa.


Foldern Sex i skolan - organisation, ansvar och innehåll i sex- och samlevnadsundervisningen skickas i dagarna ut till samtliga Sveriges ca 5 500 grund- och gymnasieskolor och finns att ladda ner som pdf nedan.

Materialet har tagits fram av:
Klara Abrahamsson, f d utbildningssamordnare, Lunds kommun

Carina Andersson, kurator, Adlongruppen, Östergötlands läns landsting

Anders Ehinger, hiv/STI-samordnare, Adlongruppen, Östergötlands läns Landsting

Selina Eriksson, tidigare medarbetare på Göteborgs stad

Thérèse Juvall, skol- och utbildningsansvarig, Lafa - enheten för sexualitet och hälsa, Stockholms läns landsting

Christina Höckerbo Kennberg, lärare, Adlongruppen, Östergötlands läns landsting

Linda Leveau, projektledare, Malmö stad, Kommunförbundet Skåne och Region Skåne

Hans Olsson, sakkunnig sexualundervisning, RFSU

Kommentarer

Visar 1-3 av 8.  Per sida 

Asexualitet nämns inte alls!?
Jag ögnade snabbt igenom foldern och det verkar som att asexualitet inte nämns någonstans!? Skärpning! Att det är okej att inte alls känna lust och sexual attraktion är något jag inte fick lär mig förens långt upp i 20-årsåldern genom forum på internet. Jag hade hoppats att dagens ungdommar skulle ha tillgång till mer information så att det inte är någon stackare som måste gå genom tonåren och tro att den är trasig eller sjuk som inte känner sexuell lust.

Sagt av: Helena 2015-11-02 01:18:57

exhibitionism
hoppas ni ochså tar upp att man kan ha drift visa upp sig naken för andra, se på andra som har sex, onanera utomhus nu när värmen kommer.

Sagt av: joakim 2014-04-23 11:14:16

olika läggningar?
Jag hoppas att ni tar med olika sexuella läggningar i undervisningen, som hbtq och asexualitet och allt därimellan.

Jag hoppas att ni förklarar att man kan va t ex homoromantisk asexuell osv

Sagt av: lawen 2013-12-16 23:36:51

Sida:

Skriv en kommentar

Jag har läst och godkänner användarvillkoren
Verifiering, upprepa koden till höger:  captcha

Mer från Planera

Nabila Alfakir

Dialog med föräldrarna gynnar undervisningen

Sex- och samlevnadsundervisning kan vara ett känsligt ämne – även för elevernas föräldrar. Nabila Alfakir har jobbat som lärare i 20 år och har...

Läs mer
 
Maria Ahnelöv, Erika Jerkeryd och Marcus Zetterström
 

Blivande lärare får söka sin kunskap

Lärarna Inger Bengtsson och Kerstin Haster nappade på frågan från Huddinge kommun, söder om Stockholm, om att bli mentorer för blivande lärare som...

Tomas Karlsson och Linda Leveau
 

SåSant hjälper Malmös grundskolor utveckla sex- och samlevnadsundervisningen

– Lärare är experter på sina elever och därmed på hur sex- och samlevnadsundervisningen ska se ut. Vår uppgift är att ge lärarna impulser,...

 

Sex i klassen – så får du igång snacket

Sexualundervisning har varit obligatoriskt sedan 1955. Men fortfarande finns ingen gemensam uppfattning av vad som är en bra sex- och...

 

Barns frågor om sex väcker känslor bland lärare

Carin Eklunds tid som lärare på mellanstadiet blev kort. Inte för att hon inte trivdes med eleverna eller att de och deras föräldrar var missnöjda...

Illustration av mellanstadiebarn
 

Varför behöver en 11-åring sexualundervisning?

Barn har tidigt frågor om sexualitet. Mellanstadiebarnen är på väg in i puberteten, en del är redan där. Daniel Foxhage, som svarar på barns frågor...

 

Stora vinster med tidig sexualundervisning

”Det här med sexualkunskap tycker jag är så viktigt och barnen var otroligt intresserade. De sög i sig allt jag sa. Det blev bättre än vad jag hade...

Hitta rätt