Hur man vet vad den andra vill?

Publicerad 2015-03-23 | Uppdaterad 2015-03-23

Kommentera | 0 kommentarer

Principen om att ömsesidighet är grunden i alla relationer är de flesta överens om. Forskning visar att 99 procent av ungdomarna, tar avstånd från att ”tvinga eller försöka tvinga någon till sexuella handlingar” (Mucf). Samtidigt är det inte ovanligt att ömsesidigheten saknas.

”Hur kan vi omsätta dessa värderingar i praktiken?”

Värderingarna är det alltså inget fel på, men vi behöver arbeta mer med hur vi kan omsätta dessa värderingar i praktiken. För vad betyder det i praktiken? När övergår exempelvis att ta initiativ till tjat? Har man indirekt tvingat någon om man tjatar sig till sex?

För att minska det sexuella våldet behöver vi arbeta främjande, inte bara tala om övergrepp.

Vi behöver lära unga hur de kan kommunicera med en partner, det vill säga ge dem färdighetskunskap. Hur kan man ta reda på om och vad den andra vill? Hur kan jag visa vad jag vill?  I det sammanhanget behöver vi också prata om det man kan kalla gråzoner, alltså det som ligger mellan ömsesidighet och övergrepp. För oavsett vilken lagstiftning vi har, finns det också gränser som inte kan regleras med lagar. Det vi kan kalla etik. Hur vi är mot varandra och vad som är okej att göra eller inte göra. Och att man har ett ansvar gentemot andra.

I det här arbetet är det också grundläggande att prata om maskulinitet och hur vi ser på killars och tjejers sexualitet. Den (kille eller man) som har mer stereotypa uppfattningar om maskulinitet och femininitet utövar mer våld. Om vi till exempel ser killars sexualitet som driftsstyrd - hur påverkar det hur vi tänker kring ansvarstagande och förmågan att känna av vad den andra vill? Och inte minst, på vilket sätt kan normer kring killar och tjejer, och i synnerhet maskulinitet, vara ett hinder för en ömsesidig sexualitet?

I en webbenkät som RFSU har gjort tillsammans med ungdomar.se svarade mellan 75 och 80 procent av ungdomarna att de inte hade pratat om hur man kan visa att man vill hångla eller ha sex eller om man inte vill göra det. Det är alltså något som skolan kan bli bättre på och som eleverna vill prata mer om. Elever vill över huvud taget prata mer om relationer.

För att främja kommunikation i relationer – och för att underlätta för lärarna att arbeta med det - har RFSU tagit fram materialet ”Vill du? Om sex, kommunikation och gränser”. Det består av sex korta kortfilmer, som handlar om gråzonen mellan ömsesidigt sex och sex som inte känns bra. Till filmerna finns lärarhandledningar.

Kommentarer

Ingen har kommenterat sidan ännu.

Skriv en kommentar

Jag har läst och godkänner användarvillkoren
Verifiering, upprepa koden till höger:  captcha

Mer från Sexualundervisning

Fem filmer som förebygger övergrepp

Hur kan man främja ömsesidigt sex - i skolans sex och samlevnadsundervisning? "Vill du?" är fem korta filmer och en lärarhandledning med diskussionsfrågor. Syftet är att förebygga kränkningar, övergrepp och sexuellt våld.

Läs mer
 

RFSU hjälper dig med sexualundervisningen!

  • Sex på kartan

    Sex på kartan är en tecknad upplysningsfilm som bygger på ungdomars egna frågor. Till filmen hör en handledning som du kan använda som utgångspunkt i undervisningen.

    Lärarhandledning och lektionsunderlaget i materialet Sexualundervisning på lättare svenska

    Sexualundervisning på lättare svenska

    Undervisar du unga eller vuxna som håller på att lära sig svenska? Det här materialet är det första som tar upp allt från anatomi och könssjukdomar till normer, relationer och sexuella rättigheter med hjälp av övningar med mycket bilder.

  • Thérèse Juvall på Lafa och Hans Olsson på RFSU är två av dem som har tagit fram materialet.

    Skolor ska bli bättre på sex!

    Nytt material ger rektorer tips på hur sex- och samlevnadsundervisningen kan organiseras bättre, bli roligare och integreras i alla ämnen.

    bild på kondomer

    Att arbeta med kondom

    Kondomer kan vara laddade. Så laddade att Sverige en gång till och med hade en lag som förbjöd information om kondomer (men inte att använda dem)....

  • Porr, ämnesbild

    Att arbeta med pornografi

    Vad tycker ungdomar om pornografi? Vad ser de? Påverkas de? Och hur kan man tala om pornografi? Pornografi är ett ämne som berör och ibland upprör...

    illustration av en informatör och elever

    Våra informatörer

    Vill du att RFSU ska komma till din skola och tala om sex och samlevnad? RFSU:s lokalföreningar erbjuder specialutbildade informatörer som utifrån...

Bild på RFSU-material

RFSU-material

Vi tar fram material själva och ibland samarbetar vi med andra. Här finns ett urval av vårt material som kan vara användbart att använda i...

Läs mer
 

Kurser och utbildningar

RFSU:s utbildnings- och kursverksamhet omfattar allt från universitetskurser, som ger högskolepoäng, till metodkurser och medlemsutbildningar....

Kurser och utbildningar
 
banner bli medlem
 

Hans Olsson kommenterar

Hans Olsson

Hans Olsson arbetar med skolans sexualundervisning, pedagogiskt material och upplysningsmaterial ur ett påverkansperspektiv.

 

Fler kommentarer

 

Hitta rätt