Sexualundervisning och motivation i skolan

Publicerad 2010-10-07 | Uppdaterad 2010-12-14

Kommentera | 1 kommentar

I slutet av september stötte jag på en lärarvän som jag inte sett på ett tag. ”Nu har jag lärt mig namnen på alla elever”, sa han, vilket hör till en av terminsstartens huvuduppgifter för en gymnasielärare med över hundra nya elever. ”De är väldigt imponerade. Det betyder mycket för dem”, sa han. ”Fast mig kan de kalla både Per-Erik och Lars som de andra lärarna heter”, tillade han med ett leende.

I Skolvärlden.se finns en artikel om att motivationen är nyckeln till lärandet. Det är ju inte direkt nån revolutionerande nyhet. Men visst, det förtjänar nog att påpekas, när fler nationella prov ses som motorvägen till bättre resultat. Motivation hänger i sin tur ihop med meningsfullhet och bekräftelse.

Professorn i medicinsk sociologi Aaron Antonovsky myntade begreppet ”känsla av sammanhang” (KASAM) som grund för hur människor mår och hur de hanterar olika livssituationer. För att ha en känsla av sammanhang behöver man uppleva att tillvaron är begriplig och meningsfull. Och människor med god självkänsla upplever känsla av sammanhang i större grad än andra. Alla lärare vet att det inte heller behöver vara stora gester för att eleverna ska uppleva mening och sammanhang och känna sig bekräftade. Som faktiskt gör att även stukade elever tar sig igenom skolan med någorlunda självkänsla i behåll.

Sexualundervisningen kan ha en motiverande effekt. Elever och lärare säger ofta att stämningen i klassen och att relationen mellan elever och lärare har blivit bättre efter sexualundervisningen. Det kan man tolka som att det handlar om sammanhang. Så mycket i deras liv kretsar ju kring relationer, att växa, kärlek, utanförskap, sexualitet, vem man är och om man duger. Och mycket av detta liv kan man säga är skolan, så vad skolan gör är betydelsefullt. Sexualundervisningen bekräftar eleverna och det är en kunskap som uppfattas som meningsfull. Den gör tillvaron begripligare och skapar sammanhang. Precis som att kunna elevernas namn är en enkel bekräftelse som ger mening och sammanhang: Jag finns. Och jag finns just här bland dessa människor.

Kommentarer

Visar alla 1.  Per sida 

Mening och sammanhang var det
"Alla lärare vet att det inte heller behöver vara stora gester för att eleverna ska uppleva mening och sammanhang och känna sig bekräftade."

Jao - jag hoppas alla de muslimer och kristna som ska tvingas höra om samlagsteknik, prteventivmedel och sexuella avvikelser occkså får känna sig bekräftade och uppleva mening och sammanhang - just det som de fostras till av sina föräldrar - meningen med sexualitet, sammanhanget med hela människan och hennes uppgift här på jorden.

Sagt av: Jahan 2010-10-23 11:37:32

Skriv en kommentar

Jag har läst och godkänner användarvillkoren
Verifiering, upprepa koden till höger:  captcha

Mer från Sexualundervisning

Fem filmer som förebygger övergrepp

Hur kan man främja ömsesidigt sex - i skolans sex och samlevnadsundervisning? "Vill du?" är fem korta filmer och en lärarhandledning med diskussionsfrågor. Syftet är att förebygga kränkningar, övergrepp och sexuellt våld.

Läs mer
 

RFSU hjälper dig med sexualundervisningen!

  • Sex på kartan

    Sex på kartan är en tecknad upplysningsfilm som bygger på ungdomars egna frågor. Till filmen hör en handledning som du kan använda som utgångspunkt i undervisningen.

    Lärarhandledning och lektionsunderlaget i materialet Sexualundervisning på lättare svenska

    Sexualundervisning på lättare svenska

    Undervisar du unga eller vuxna som håller på att lära sig svenska? Det här materialet är det första som tar upp allt från anatomi och könssjukdomar till normer, relationer och sexuella rättigheter med hjälp av övningar med mycket bilder.

  • Thérèse Juvall på Lafa och Hans Olsson på RFSU är två av dem som har tagit fram materialet.

    Skolor ska bli bättre på sex!

    Nytt material ger rektorer tips på hur sex- och samlevnadsundervisningen kan organiseras bättre, bli roligare och integreras i alla ämnen.

    bild på kondomer

    Att arbeta med kondom

    Kondomer kan vara laddade. Så laddade att Sverige en gång till och med hade en lag som förbjöd information om kondomer (men inte att använda dem)....

  • Porr, ämnesbild

    Att arbeta med pornografi

    Vad tycker ungdomar om pornografi? Vad ser de? Påverkas de? Och hur kan man tala om pornografi? Pornografi är ett ämne som berör och ibland upprör...

    illustration av en informatör och elever

    Våra informatörer

    Vill du att RFSU ska komma till din skola och tala om sex och samlevnad? RFSU:s lokalföreningar erbjuder specialutbildade informatörer som utifrån...

Bild på RFSU-material

RFSU-material

Vi tar fram material själva och ibland samarbetar vi med andra. Här finns ett urval av vårt material som kan vara användbart att använda i...

Läs mer
 

Kurser och utbildningar

RFSU:s utbildnings- och kursverksamhet omfattar allt från universitetskurser, som ger högskolepoäng, till metodkurser och medlemsutbildningar....

Kurser och utbildningar
 
banner bli medlem
 

Hans Olsson kommenterar

Hans Olsson

Hans Olsson arbetar med skolans sexualundervisning, pedagogiskt material och upplysningsmaterial ur ett påverkansperspektiv.

 

Fler kommentarer

 

Hitta rätt