Svårt att tänka nytt med dammig kunskap

Publicerad 2007-01-05 | Uppdaterad 2010-12-14

Den senaste befolkningsbaserade sexualvaneundersökningen när det gäller tonåringar i Sverige gjordes 1990. Då svarade 2000 17-åringar på frågor om sina erfarenheter och tankar om relationer, sexualitet och kärlek. Snart 20 år sedan, alltså.

Kommentera | 0 kommentarer

Det senaste handledningsmaterialet kom 1995 då Skolverket publicerade referensmaterialet "'Kärlek känns!' förstår du". Det är ett utmärkt material men det behöver uppdateras. Ett nytt material tar ett par år att skriva. Minst 15 år, alltså.

Den senaste – och faktiskt enda gång i den 50-åriga svenska sexualundervisninghistorien – som sex- och samlevnadsundervisningen följts upp och granskats av skolmyndigheterna var i Skolverkets kvalitetsgranskning 1999. Att planera, genomföra och rapportera tar ett par år. Tio år, alltså.

En enda gång har det genomförts en nationell konferens om sexualundervisningen i skolan i Sverige – det var 2002 i ett samarbete mellan landsting, Statens folkhälsoinstitut, RFSU och Skolverket. Initiativet togs av Folkhälsoinstitutet och RFSU. Fem år sen, alltså.

Det har hänt ett och annat på sexualområdet de senaste åren: Internet har utvecklats, genusdiskussionen är en annan (i referensmaterialet från 1995 förekommer inte ordet genus, utan könsroller), attityderna till HBT-personer har förändrats till det bättre, nya lagar har stiftats, queer är ett ord på allt fler läppar, och attityderna till sexualitet tycks ha förändrats.

Men det är inget som verkar beröra svenska skolmyndigheter. Märkligt nog är det snarare hälsomyndigheterna som har drivit på sexualundervisningen genom åren, inte skolmyndigheterna.

Jag kommer just från en konferens i Bryssel som anordnades av Världshälsoorganisationen och IPPF (International Planned Parenthood Federation) med stöd av EU-kommissionen. Där diskuterades sexualupplysning till ungdomar. Land efter land underströk vikten av sexualundervisning i skolan och av centralt stöd för att den ska fungera samt samordning mellan skol- och hälsosektorn.

Visst har det gjorts saker, men RFSU saknar det långsiktiga, genomtänkta arbetet som gör att kvalitet utvecklas och vidmakthålls. Här är en enkel lista på uppgifter som borde vara inskrivna i Skolverkets grunduppdrag:

  • Att regelbundet utvärdera och granska sexualundervisningen
  • Att uppdatera referensmaterialet eller skriva ett nytt
  • Att stimulera utveckling av teorier och metoder genom nationella konferenser som hålls åtminstone vartannat år
  • Att följa, sammanställa och sprida svensk och internationell forskning på området
  • Om Skolverket genom sin hunger efter kunskap dessutom bidrar till att nya studier av ungas tankar och erfarenheter av sexualitet görs, desto bättre.

Kommentarer

Ingen har kommenterat sidan ännu.

Skriv en kommentar

Jag har läst och godkänner användarvillkoren
Verifiering, upprepa koden till höger:  captcha

Mer från Sexualundervisning

Fem filmer som förebygger övergrepp

Hur kan man främja ömsesidigt sex - i skolans sex och samlevnadsundervisning? "Vill du?" är fem korta filmer och en lärarhandledning med diskussionsfrågor. Syftet är att förebygga kränkningar, övergrepp och sexuellt våld.

Läs mer
 

RFSU hjälper dig med sexualundervisningen!

  • Sex på kartan

    Sex på kartan är en tecknad upplysningsfilm som bygger på ungdomars egna frågor. Till filmen hör en handledning som du kan använda som utgångspunkt i undervisningen.

    Lärarhandledning och lektionsunderlaget i materialet Sexualundervisning på lättare svenska

    Sexualundervisning på lättare svenska

    Undervisar du unga eller vuxna som håller på att lära sig svenska? Det här materialet är det första som tar upp allt från anatomi och könssjukdomar till normer, relationer och sexuella rättigheter med hjälp av övningar med mycket bilder.

  • Thérèse Juvall på Lafa och Hans Olsson på RFSU är två av dem som har tagit fram materialet.

    Skolor ska bli bättre på sex!

    Nytt material ger rektorer tips på hur sex- och samlevnadsundervisningen kan organiseras bättre, bli roligare och integreras i alla ämnen.

    bild på kondomer

    Att arbeta med kondom

    Kondomer kan vara laddade. Så laddade att Sverige en gång till och med hade en lag som förbjöd information om kondomer (men inte att använda dem)....

  • Porr, ämnesbild

    Att arbeta med pornografi

    Vad tycker ungdomar om pornografi? Vad ser de? Påverkas de? Och hur kan man tala om pornografi? Pornografi är ett ämne som berör och ibland upprör...

    illustration av en informatör och elever

    Våra informatörer

    Vill du att RFSU ska komma till din skola och tala om sex och samlevnad? RFSU:s lokalföreningar erbjuder specialutbildade informatörer som utifrån...

Bild på RFSU-material

RFSU-material

Vi tar fram material själva och ibland samarbetar vi med andra. Här finns ett urval av vårt material som kan vara användbart att använda i...

Läs mer
 

Kurser och utbildningar

RFSU:s utbildnings- och kursverksamhet omfattar allt från universitetskurser, som ger högskolepoäng, till metodkurser och medlemsutbildningar....

Kurser och utbildningar
 
banner bli medlem
 

Hans Olsson kommenterar

Hans Olsson

Hans Olsson arbetar med skolans sexualundervisning, pedagogiskt material och upplysningsmaterial ur ett påverkansperspektiv.

 

Fler kommentarer

 

Hitta rätt