Kondom handlar om sex, inte sjukdomar

Publicerad 2010-05-12 | Uppdaterad 2010-12-14

Kommentera | 0 kommentarer

Kondomen är i ropet igen mot bakgrund av stigande siffror för hiv och de senaste årens höga klamydiatal. Här, på denna webbplats avdelning för sexualundervisning, har vi skrivit om kondomer många gånger förr. Och det är inte kunskapen om att kondomen är bra som saknas, utan kunskapen att använda den.

De yngre tonåringarna är bra på att använda kondom, om man ska tro på vad de själva uppger i undersökningar. Värre är det med tjugo-trettioåringarna. De tycks vara riktigt usla kondomanvändare. Det verkar alltså vara något som händer efter skolans slut.

När det gäller personer över tjugo som inte använder kondom kan det verka lite konstigt att prata om vad skolan kan göra för att öka kondomanvändningen. Men jag tror att skolan kan det. Sexualundervisningen kan grundlägga ett synsätt som man bär med sig även när man blir äldre.

Men kanske beror den dåliga kondomanvändningen även på den bristfälliga sexualundervisningen på gymnasiet. Det är då många unga blir eller är på väg att bli mer sexuellt aktiva, de är vuxnare och har mer livserfarenhet och kan därmed diskutera sexualitet från ett nytt perspektiv. På gymnasiet har man chansen att fördjupa samtalet om kondomanvändning och det sexuella mötet. För kondom handlar om sex, inte sjukdomar.

Vad kan vi göra? En finsk studie av 14- och 15-åriga tjejers kondomanvändning visar att de tjejer som var högt motiverade att använda kondom och var rätt övertygade om att de skulle klara av att göra det, lyckades också använda kondomen i högre grad. (Det är ovanligt med hundraprocentig kondomanvändning.) De var också aktiva, initiativtagande tjejer. Kort sagt, de kände att de hade koll på läget.

En slutsats man kan dra är att vi behöver arbeta med tilltron till den egna förmågan, motivationen, självförtroende och självkänsla. Också genusfrågorna är väsentliga.

Här är några förslag på hur det kan göras:

  • Eleverna behöver färdighetskunskap – med färdighetskunskap avser vi inte den rent tekniska hur man sätter på den, utan hur man hanterar olika situationer, som vad man gör om partnern inte vill använda kondom, eller var man kan skaffa kondomer. Det vill säga diskutera lösningar för hur den som vill använda kondom också ska kunna göra det.
  • Acceptera svårigheterna med kondom och diskutera dem: pinsamheter, bökigt, rädsla för att ståndet ska gå ner och liknande.
  • Diskutera riskbedömning. De flesta bedömer risken för att bli smittade eller oönskat gravida och fattar beslut utifrån det. Ett rationellt beslut behöver inte för den skull vara logiskt eller klokt. Också faktorer som kärlek, bekräftelse, rykten påverkar beslutet. Ett klokt beslut känslomässigt kan vara oklokt ur smittskyddsynpunkt.
  • Undervisningen kan vara med om skapa en norm i gruppen för kondomanvändning. Det räcker med att tro att ens kompisar använder kondom för att öka den egna användningen.
  • Undervisningen bör ha ett tydligt budskap om kondomanvändning. Skolan behöver inte hymla om att den tycker att det är en bra idé att använda kondom.

Kommentarer

Ingen har kommenterat sidan ännu.

Skriv en kommentar

Jag har läst och godkänner användarvillkoren
Verifiering, upprepa koden till höger:  captcha

Mer från Sexualundervisning

Två killar diskuterar vad de kan göra för att ett övergrepp inte ska ske

Prata med killar om gränser

#MeToo: Nu är det är hög tid för killar och män att ta ansvar. RFSU har tagit fram en serie korta filmer som kan användas av dig som pratar med unga killar om sex, kommunikation och gränser. Vår senaste film handlar om hur du kan agera om du misstänker att en kränkande handling är på väg att ske.

Läs mer
 

RFSU hjälper dig med sexualundervisningen!

  • Sex på kartan

    Sex på kartan är en tecknad upplysningsfilm som bygger på ungdomars egna frågor. Till filmen hör en handledning som du kan använda som utgångspunkt i undervisningen.

    Lärarhandledning och lektionsunderlaget i materialet Sexualundervisning på lättare svenska

    Sexualundervisning på lättare svenska

    Undervisar du unga eller vuxna som håller på att lära sig svenska? Det här materialet är det första som tar upp allt från anatomi och könssjukdomar till normer, relationer och sexuella rättigheter med hjälp av övningar med mycket bilder.

  • Thérèse Juvall på Lafa och Hans Olsson på RFSU är två av dem som har tagit fram materialet.

    Skolor ska bli bättre på sex!

    Nytt material ger rektorer tips på hur sex- och samlevnadsundervisningen kan organiseras bättre, bli roligare och integreras i alla ämnen.

    bild på kondomer

    Att arbeta med kondom

    Kondomer kan vara laddade. Så laddade att Sverige en gång till och med hade en lag som förbjöd information om kondomer (men inte att använda dem)....

  • Porr, ämnesbild

    Att arbeta med pornografi

    Vad tycker ungdomar om pornografi? Vad ser de? Påverkas de? Och hur kan man tala om pornografi? Pornografi är ett ämne som berör och ibland upprör...

    illustration av en informatör och elever

    Våra informatörer

    Vill du att RFSU ska komma till din skola och tala om sex och samlevnad? RFSU:s lokalföreningar erbjuder specialutbildade informatörer som utifrån...

Bild på RFSU-material

RFSU-material

Vi tar fram material själva och ibland samarbetar vi med andra. Här finns ett urval av vårt material som kan vara användbart att använda i...

Läs mer
 

Kurser och utbildningar

RFSU:s utbildnings- och kursverksamhet omfattar allt från universitetskurser, som ger högskolepoäng, till metodkurser och medlemsutbildningar....

Kurser och utbildningar
 
banner bli medlem
 

Hans Olsson kommenterar

Hans Olsson

Hans Olsson arbetar med skolans sexualundervisning, pedagogiskt material och upplysningsmaterial ur ett påverkansperspektiv.

 

Fler kommentarer

 

Hitta rätt