Ungas rätt till kunskap

Publicerad 2011-03-28 | Uppdaterad 2011-03-28

Kommentera | 0 kommentarer

I Sverige har vi varit ganska bra på att ta barn och unga och deras frågor om sexualitet på allvar. Blickar man ut i världen är det inte riktigt så. Ett uttryck som man ofta hör är ”too little, too late”, det vill säga att unga får för lite kunskap för sent. Det kan elever i Sverige också tycka, men inte i samma utsträckning. Däremot vill de ofta ha mer samtal, inte minst om relationer och känslor.

Vilken kunskap unga bör få kan man alltid diskutera – och har alltid varit ett bekymmer för samhället: Vad behöver det uppväxande släktet för att säkerställa samhällets fortlevnad? Och kanske har den frågan varit särskilt brännande när det gäller sexualiteten, eftersom den berör fundamentala saker som äktenskap och arv, jämlikhet och jämställdhet, samlevnad, barn och relationer och rätten att själv bestämma över sitt liv.

Sexualiteten är nog det enda område där det kan finnas en direkt oro över att man kan få för mycket kunskap. Det gäller ju knappast matematik. Men att undanhålla information och kunskap därför att man anser att eleverna är för små eller inte borde tänka på sådana saker, är ingen framgångsrik strategi. Det är också att svika dem.

Tanken om att undanhålla, och hemlighålla, kunskap har sin grund i att man tror att kunskap korrumperar; en föreställning om att kunskapen kommer att leda till att unga börjar ha sex tidigare eller ha en viss sorts eller vissa uppfattningar om sex eller relationer som de annars inte skulle ha haft. Ett exempel kan vara att man bör låta bli att prata om homosexualitet, särskilt i skolan. En sådan lag finns exempelvis i Litauen med syfte att skydda minderåriga mot ”skadliga effekter av offentlig information”. Det är alltså förbjudet att tala positivt om homosexualitet. I undanhållandet finns också en föreställning om att unga inte redan har kunskap eller tar reda på saker på egen hand, att de inte själva tänker och reflekterar över frågor om sexualitet, kärlek, relationer.

I UR:s tv-serie Sexualkunskap som sänts under våren får biologiläraren Sanna frågan om vad meningen med livet är. Tydligen uppfattar eleverna det som en del av sex- och samlevnadsundervisningen, vilket i sig är intressant. Det är en gigantisk fråga utan självklart svar, som visar sprängkraften och spännvidden i ämnet. Och självklart ska vi prata om det. Ge olika perspektiv på sexualitet: politiska, historiska, filosofiska, biologiska, hälsomässiga, olika livsval och så vidare.

Vi talar inte för mycket om sexualitet. Vi talar för lite om den.

Kommentarer

Ingen har kommenterat sidan ännu.

Skriv en kommentar

Jag har läst och godkänner användarvillkoren
Verifiering, upprepa koden till höger:  captcha

Mer från Sexualundervisning

Fem filmer som förebygger övergrepp

Hur kan man främja ömsesidigt sex - i skolans sex och samlevnadsundervisning? "Vill du?" är fem korta filmer och en lärarhandledning med diskussionsfrågor. Syftet är att förebygga kränkningar, övergrepp och sexuellt våld.

Läs mer
 

RFSU hjälper dig med sexualundervisningen!

  • Sex på kartan

    Sex på kartan är en tecknad upplysningsfilm som bygger på ungdomars egna frågor. Till filmen hör en handledning som du kan använda som utgångspunkt i undervisningen.

    Lärarhandledning och lektionsunderlaget i materialet Sexualundervisning på lättare svenska

    Sexualundervisning på lättare svenska

    Undervisar du unga eller vuxna som håller på att lära sig svenska? Det här materialet är det första som tar upp allt från anatomi och könssjukdomar till normer, relationer och sexuella rättigheter med hjälp av övningar med mycket bilder.

  • Thérèse Juvall på Lafa och Hans Olsson på RFSU är två av dem som har tagit fram materialet.

    Skolor ska bli bättre på sex!

    Nytt material ger rektorer tips på hur sex- och samlevnadsundervisningen kan organiseras bättre, bli roligare och integreras i alla ämnen.

    bild på kondomer

    Att arbeta med kondom

    Kondomer kan vara laddade. Så laddade att Sverige en gång till och med hade en lag som förbjöd information om kondomer (men inte att använda dem)....

  • Porr, ämnesbild

    Att arbeta med pornografi

    Vad tycker ungdomar om pornografi? Vad ser de? Påverkas de? Och hur kan man tala om pornografi? Pornografi är ett ämne som berör och ibland upprör...

    illustration av en informatör och elever

    Våra informatörer

    Vill du att RFSU ska komma till din skola och tala om sex och samlevnad? RFSU:s lokalföreningar erbjuder specialutbildade informatörer som utifrån...

Bild på RFSU-material

RFSU-material

Vi tar fram material själva och ibland samarbetar vi med andra. Här finns ett urval av vårt material som kan vara användbart att använda i...

Läs mer
 

Kurser och utbildningar

RFSU:s utbildnings- och kursverksamhet omfattar allt från universitetskurser, som ger högskolepoäng, till metodkurser och medlemsutbildningar....

Kurser och utbildningar
 
banner bli medlem
 

Hans Olsson kommenterar

Hans Olsson

Hans Olsson arbetar med skolans sexualundervisning, pedagogiskt material och upplysningsmaterial ur ett påverkansperspektiv.

 

Fler kommentarer

 

Hitta rätt