Man blir inte med barn genom att kyssas…

Publicerad 2007-05-29 | Uppdaterad 2010-01-05

En kvalitativ studie om sex- och samlevnadsundervisning på gymnasiesärskolan som ställer frågor om vilka teman och ämnen som ingår i sex- och samlevnadsundervisningen på gymnasiesärskolan.

Kommentera | 0 kommentarer

Med kvalitativ metod gjorde författarna sju intervjuer med personal som arbetar med sex- och samlevnadsundervisning på tre olika gymnasiesärskolor i Göteborgsområdet. Resultatet visar att man på sex- och samlevnadsundervisningen tar upp teman som identitet, kärlek, känslor, vänskap, parrelationer, kroppen, föräldraskap, sexualkunskap och sexuella övergrepp om än i olika hög grad och på olika sätt. Av dessa teman fokuserar man på kärlek, känslor och identitet. Teman som förekommer mer sällan eller undviks är graviditet, föräldraskap, preventivmedel, kroppen, pubertetsutveckling, sexualkunskap och sexuella övergrepp.

Författare: Charlotta Grahn och Erika Gustafsson, Institutionen för Socialt arbete, Göteborgs universitet.

Kommentarer

Ingen har kommenterat sidan ännu.

Skriv en kommentar

Jag har läst och godkänner användarvillkoren
Verifiering, upprepa koden till höger:  captcha

Hitta rätt