Hvitfeldtska gymnasiet, Göteborg

Publicerad 2009-12-16 | Uppdaterad 2010-02-02

– Man skall kunna gå naken på stan utan att bli våldtagen, säger Maria Adriansson, 17 år. – Gränsen för en våldtäkt är när en av personerna inte vill, kontrar Dan Sundvall, 17 år. – Ett nej är ett nej. Men det behöver inte vara med ord. Det kan vara kroppsspråk också, resonerar John Rejnäs, 17 år.

Kommentera | 0 kommentarer

Diskussionens vågor går höga på Hvitfeldtska gymnasiet i Göteborg. Eleverna i årskurs 2 och 3 som valt kursen Sex och samlevnad, har precis sett Bye, bye pornstar? en 20 minuter lång film om en våldtäkt. Det är första gången den visas på skolan. Inledningsscenen är som tagen ur den blåtonade tv-reklamen för Pripps blå. Det är sommarkväll på Saltholmen. Några ungdomar ligger lojt utsträckta på klipporna, några nojsar med varandra. Huvudrollsinnehavaren Tanja fryser och blir erbjuden att få låna en tröja av Christoffer. De går till hans pappas segelbåt, dricker lite vin, börjar kyssas och bryter för att hon inte vill längre. Efter en stund fortsätter de och hon markerar att hon vill avbryta, men han tar hårdhänt i henne och genomför ett samlag.
– Skall man följa med en kille ner i en båt efter att ha sett det här? frågar Nanna Lütz, 17 år, de fyra andra i sin grupp.

Psykologiläraren Thomas Bengtsson har delat in de 28 eleverna i sex grupper, med tjejer och killar blandat. Varje grupp utser en sekreterare som sammanfattar vad de kommit fram till, för att delge de andra, när det blir diskussion i storgrupp om en stund.
De har fem öppna frågor som underlag. En av dem är var gränsen för en våldtäkt går. Samtalet i smågrupperna börjar trevande och är snart i gång. Det är nionde gången som eleverna träffas i den här kursen. De börjar känna en trygghet med varandra. De flesta är överens om att filmen var berörande, om än lite förutsägbar. Förklaringen kan vara att den är gjord för högstadieelever. Men gymnasieeleverna i den här kursen har inte svårt att leva sig in i huvudrollsinnehavaren Tanjas situation. De tror att man får ärr för livet efter en sådan händelse som hon varit med om.

– Jag tror inte att man någonsin glömmer det, konstaterar Nanna Lütz. Tanja drar sig först undan och dröjer nästan ett år innan hon tar steget att berätta för någon. Först efter hon vänt sin vrede mot Christoffer kommer hennes vändpunkt i filmen.

Thomas Bengtsson började lektionen med att berätta för eleverna att det inte är några direkt starka scener i Bye, bye pornstar
– I sådana här situationer får man vara både uppmärksam och lyhörd. Det här är ett starkt ämne. Väcker man saker, så måste man vara beredd på att möta det. Det gäller att tänka på att man är pedagog och hänvisa vidare om det behövs, påpekar han. Gunilla Johansson som är skolsköterska, och medansvarig i kursen i Sex och samlevnad, är också med på visningen. Hon är förberedd på att flickor kommer att ta kontakt med henne efter en sådan här film, för att vilja prata om egna upplevelser. En del av dem kommer hon förmodligen att hänvisa vidare till skolans kurator.

Det var Gunilla Johansson som såg filmen av en händelse när den visades på tv i somras och sedan letade reda på den. Innan hon bestämde sig för att köpa in den, tittade hon på den tillsammans med skolans studierektorer.

– Mitt mål med att köpa in filmen är att tjejer skall våga säga ett tydligt nej och att killar skall acceptera det. Sedan tycker jag det är viktigt att ta upp hur vi kvinnor spelar ut vår sexualitet gentemot männen och vad alkoholen kan göra med oss och hur Tanja i filmen reagerar efter våldtäkten, säger Gunilla Johansson.

– Både hon och Thomas Bengtsson tycker att filmen fungerade i undervisningen och att diskussionen efteråt blev bra. Mycket tack vare Thomas smidiga sätt att leda diskussionen och låta olika åsikter komma till tals. Själv är han dock kritisk till sin fråga om hur hårt en våldtäktsman skall straffas, eftersom fokus inte skulle ligga på sådana just sådana frågor. Dessutom kan han tänka sig att dela in klassen i två mindre grupper till nästa gång det är dags för visning.

– Diskussionen skulle bli bättre i halvklass. Då skulle vi också kunna sitta i en ring och prata, säger han.

Sex frågor till Per Östberg, 22 år, som producerat filmen

Vad är ditt syfte med filmen?
– Syftet med filmen är att få igång en diskussion om vad en våldtäkt är, att få tjejer att våga berätta och att få killar att inse att det inte är okey att gå över gränsen. Målet är att det aldrig skall finnas en bråkdels tvivel om att en våldtäkt är en våldtäkt.

Hur kom du på idén?
- Startknappen till filmen blev en pjäs om övergrepp som en grupp på Wendelsbergs folkhögskola gjorde när jag var elev där 2001. Jag såg hur starkt alla berördes av pjäsen. Vi fick hjälp med material från skolan och mina skolkamrater ställde upp som statister. Så småningom lyckades vi få filmstöd från Film i Väst. Premiären av den första versionen av filmen, som fick namnet Tre dagar, hölls på Mölnlycke biograf, utanför Göteborg.

Hur gick det sedan?
– Ljudet och dramaturgin var inte helt bra. Valet stod mellan att klippa om filmen eller börja om från början. Jag kom i kontakt med ROKS, Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer. Planen var att de skulle gå in med pengar och hjälpa till med distributionen av filmen. Strax efter fick de sina anslag kraftigt nedskurna och löftet föll bort. Därför lade jag mina sparpengar på en helt ny film, på samma tema, med namnet Bye, bye pornstar. Efter en audition i både Göteborg och Stockholm fick vi tag i duktiga skådespelare. Vi hade turen att stöta på en professionell fotograf från Nya Zeeland som ställde upp gratis, men framförallt lämnade vi manusskrivandet till två unga kvinnor som gick på manuslinjen, på skolan för högre tv-utbildning (IHTV) i Göteborg. Själva inspelningen gjordes under åtta dagar på platser som Brunnsparken, Slottsskogen och Saltholmen.

Hur ska filmen användas?
– På högstadiet är det viktigt att man har en klar pedagogisk tanke innan man startar diskussionen och det är viktigt att man provocerar lite så att de riktiga åsikterna kommer upp på ytan. Annars blir det lätt att diskussionen blir politiskt korrekt.
Vi tar upp detta i arbetsmaterialet, så det ska inte vara några problem. På gymnasiet är det inte samma problem men det är självklart viktigt att man själv gått noga igenom mål med diskussionen och är klar över vad man vill att eleverna ska få ut av lektionen.
Generellt kan man säga att har man mycket tid så är det spännande att dela upp i mindre grupper, så alla kommer bättre till tals. Men det är ju också en fråga om resurser.

Var visas Bye, bye pornstar?
– Filmen visas idag framför allt på skolor. Det som ofta skiljer sig åt är vem som tagit initiativ till visningen och leder diskussionerna. Det är allt från lärare till personal på ungdomsmottagningar eller på kvinnojourer. Det viktigaste är att det finns personal som efteråt kan ta vara på de känslorna man rört upp.
Vi har sålt exemplar till Island, Norge och Finland och i just Finland kommer vi nu i samarbete med jämställdhetsenheten att starta en riksomfattande distribution snart.

Hur får man tag i den?
– Man kontaktar oss på Rum Stockholm (www.rumstockholm.com) direkt och köper en kopia med tillhörande licens. Det är lite olika, vilken licens som är aktuell för respektive organisation.

Agneta Slonawski
frilansjournalist

Thomas fem diskussionsfrågor

  • Vad hände i båten? Utifrån Tanjas/Christoffers perspektiv.
  • Var går gränsen mellan ett vanligt samlag och en våldtäkt?
  • Vad gör Tanja när hon kommer hem? Vad skulle du gjort?
  • Vad är det som avgör att Tanja till slut väljer att söka hjälp?
  • Hur tror ni framtiden blir för Tanja?

På baksidan av stencilen fanns ett utdrag ur brottsbalkens 6 kapitel Om Sexualbrott.

Information

Bye, bye pornstar

Producent: Per Östberg
Regissör: Henrik Andersson
Fotograf: Matthew Meikle
Manusförfattare: Ebba Lindqvist och Katarina Laurma. Tanja: Mikaela Vangemo
Christoffer: Andreas Utterhall
Filmen är 20 minuter lång

 

Kommentarer

Ingen har kommenterat sidan ännu.

Skriv en kommentar

Jag har läst och godkänner användarvillkoren
Verifiering, upprepa koden till höger:  captcha

Mer från Tips från skolor

Bild på Ulla Lindström som pratar med några lärare
 

Jönköping satsar på sexualundervisning

En speciell webbsida för lärare, kondomer och teater ur ett killperspektiv är några av ingredienserna som ska ge eleverna i Jönköpings län en bra...

Magdalena Arahamsson
 

Lund satsar på sex och samlevnad

Lunds kommun har bestämt sig för att satsa på sex- och samlevnadsundervisningen. Magdalena Abrahamsson har anställts på halvtid för att utveckla...

 

Från acne till dildo

Samtliga lärare på skolan arbetar på något sätt med kärlek, sex och samlevnad inom hälsoprofilen och livskunskapen. Klasslärarna ansvarar för de yngre barnen där de en timme i veckan bland annat pratar kropp och relationer...

 

På Askebyskolan är tjejer och killar "ihop"

Det viktigaste att tänka på när man jobbar med sex och samlevnad på mellanstadiet är att anpassa undervisningen till den nivå klassen eller gruppen...

 

Hvitfeldtska gymnasiet, Göteborg

– Man skall kunna gå naken på stan utan att bli våldtagen, säger Maria Adriansson, 17 år. – Gränsen för en våldtäkt är när en av personerna inte...

 

Järvenskolorna, Katrineholm

Filmen Love Boogie – tre lektioner Järvenskolorna, en åk 7-9 skola i Katrineholm fick en dag besök av en informatör från RFSU som heter Ewa...

 

Ett lyckat samarbete

I Ljusdal har man samarbetat över sektorsgränserna för att stärka sex- och samlevnadsundervisningen på Slottegymnasiet. Här kommer en beskrivning...

 

S:t Görans gymnasium, Stockholm

Birgitta Hallin på S:t Görans gymnasium i Stockholm brukar ibland låta eleverna diskutera i mindre grupper. Här följer några exempel på...

Marcus Svensson
 

Låt oss prata om sex!

Marcus Svensson, gymnasielärare i Trollhättan och medlem i RFSU, skriver om ett projekt han drivit om genus och jämställdhet. Läs och inspireras.

Bild på programledarna i Genant
 

På Satellitskolan i Malmö gör elever tv-program om sex och samlevnad

”TV-serien Genant är ett sex- och samlevnadsprojekt för elever av elever”, säger Rolf Isaksson, projektledare på Satellitskolan i Malmö, som...

 

Frölunda Ekebäck, Göteborg

Kina Andréasson är skolsköterska på Frölunda Ekebäck, en gymnasiesärskola i Göteborg. Skolledningen stöttar arbetet med sexualitet och samlevnad,...

 

Gärdeskolan, Stockholm

Gärdesskolan i Stockholm är en F-9-skola med drygt 900 elever. På skolan har man en arbetsgrupp, SANT-gruppen, som ansvarar för att undervisning i...

 

Industri- och fordonsprogrammet, Strömbackaskolan, Piteå

Greta Björklund är svenskläraren i Piteå som fått Svenska Akademins svensklärarpris och blivit uppmärksammad för sitt sex- och samlevnadsarbete på...

Bild på elever och lärare från Finnvedens gymnasium
 

Finnvedens gymnasium i Värnamo

Bättre arbetsklimat när unga får snacka sex och relationer

Killar från Tibble gymnasium
 

Man blir en människa av kött och blod

Vi har tidigare skrivit om livskunskapen på Tibble gymnasium utanför Stockholm. Det är framför allt lärarna Irja Nordin och Katarina Molinari, som...

 

Söraskolan, åk 6, Åkersberga

Elever undervisar elever om sex och samlevnad

Hans Olsson kommenterar

Hans Olsson

"Viktigt att prata om madrassen"

På en skola i Alingsås fick eleverna i uppgift att parra ihop förklaringen ”vad kallas en tjej som ligger runt?” med ordet ”madrass”. Klart olämplig. Men vad var syftet?

Nyhetsbrev för skolan

Nyhetsbrevet innehåller notiser som rör sex- och samlevnadsundervisning, tips på nytt och bra material, information om kurser och seminarier samt information om nyheter på vår webbplats.

Nyhetsbrevet är kostnadsfritt och du kan när som helst avsluta prenumerationen. Fyll i din maildress i fältet nedan.

 

Hitta rätt