En rad polis står öga mot öga med polska aktivister som demonstrerar för hbtq- och aborträttigheter

EU parlamentet sätter ner foten mot abortförbud och homofobi

I Ungern och Polen har abortförbud och lagar mot homosexualitet inneburit hårda slag mot både kvinnors och hbtq-personers rättigheter. Men idag togs ett stort kliv i rätt riktning när EU-parlamentet röstade igenom om en ny rapport som ger starkt stöd åt alla oss som kämpar för sexuella och reproduktiva rättigheter runt om i Europa.

Idag vanns en historisk seger när Europaparlamentet röstade igenom en rapport om sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter (SRHR).

Rapporten slår fast att SRHR är mänskliga rättigheter och betonar hur SRHR, jämställdhet och kampen mot könsbaserat våld hänger ihop. Den pekar också ut de hot och hinder som finns runt om i Europa, som restriktiva abortlagar och kvinnoförtryck.

Europaparlamentet har många gånger uttalat sig om bristen på SRHR och jämställdhet i EU och vänt sig mot attackerna mot kvinnors och hbtq-personers rättigheter. Men sist EU-parlamentet röstade om en rapport om SRHR var 2013, och då röstades den ner.

Ett resultat av massivt påverkansarbete

För att få igenom rapporten har RFSU tillsammans med vår federation IPPF, International Planned Parenthood Federation, satsat stenhårt på påverkansarbete.

– Att den här rapporten nu godkänts är oerhört viktigt! Det sänder en stark signal från parlamentet att alla EU-medborgare har rätt att bestämma över sin kropp och sin sexualitet och en sådan signal är viktigare än någonsin, säger Hans Linde, förbundsordförande för RFSU.