En person som håller i en banderoll med texten "Hands off våra rättigheter!". Bakom personen syns människor med regnbågsflaggor.

Så engagerar RFSU unga väljare i kampanj på Snapchat och Instagram

Hands off våra rättigheter! Det är budskapet i RFSU:s valkampanj som lanserades den 22 september. När valdagen närmar sig har nästan en miljon personer nåtts.
– Nu höjer vi våra röster och visar att vi är många som tillsammans står upp för aborträtten, en bättre sexualundervisning och hbtqi-personers rättigheter, säger Hans Linde, RFSU:s förbundsordförande.

Ökad konflikt om kroppsliga och sexuella rättigheter

Hot och hat mot kvinnor och transpersoner, ifrågasättande av sexualundervisning och en kraftigt begränsad aborträtt i länder som USA och Polen. Runt om i världen försöker konservativa och högerextrema krafter stärka sin makt över människors kroppar och liv. Samtidigt väljer människor runt om på jorden att gå samman och kräva sina rättigheter – ofta med framgång. Trots det lyser de sexualpolitiska frågorna med sin frånvaro i den svenska valrörelsen.

Politiker ska skydda och stärka våra rättigheter – inte styra över våra kroppar

Inför riksdagsvalet vill RFSU skicka ett tydligt budskap till politikerna. Därför lanserar organisationen idag en valkampanj med syfte att visa hur många det är som vill stärka rätten till kropp och sexualitet och säga “Hands off!” till de politiker som funderar på att inskränka den. Alla som vill kan använda kampanjens filter på Instagram och Snapchat och på så sätt ta ställning inför valet.

– Tillsammans kan vi visa att vi förväntar oss att de folkvalda ska öka friheten att bestämma över sin kropp och sexualitet. I Sverige finns det inget folkligt stöd för att kompromissa med våra rättigheter, undergräva aborträtten, hala regnbågsflaggor eller begränsa sexualundervisningen, säger Hans Linde.

Över 160 000 delningar av kampanjens budskap

Kampanjen smygstartade under Stockholm Pride i augusti. Under sommaren har hundratals människor gått tillsammans med RFSU parollen “Hands off våra rättigheter!” i Prideparader i Karlskrona, Malmö, Sölvesborg och Stockholm.

När det är två dagar kvar till valdagen har filtren synts för nästan en miljon personer – och delats över 160 000 gånger.

– Att så många redan valt att delta understryker att vi är många som är beredda att stå upp för allas rätt till sin kropp och sexualitet! Vi hoppas att våra budskap fortsätter att skapa engagemang. Ju fler vi blir som tar ställning, desto större press kan vi sätta på våra folkvalda i höst, säger Hans Linde.

RFSU:s generalsekreterare Ingela Holmertz bär på en banderoll med texten "Hands off våra rättigheter". Bakom henne syns ett hav av människor och massor av regnbågsflaggor.

Över 500 medlemmar i RFSU tyckte till om valkampanjen

RFSU skickade en enkät till alla medlemmar om hur de kände inför valet. Nästan 71 procent av de som svarade sa att de var oroliga. Över 95 procent tyckte att en sociala medier-kampanj var en bra idé.

Några citat bland kommentarerna:

"Känns som att valdebatten kommer lämna viktiga frågor utanför och bara fokusera på Nato och kriminalitet. Men finns ändå så bra rörelser i Sverige som kommer göra ett bra jobb"

"Oro för att hatet ska vinna valet och kämpaglöd för att vi som kämpar för mänskliga rättigheter och allas lika värde i samhället är starka tillsammans"

"Oro för världsläget och hur det kan komma att påverka oss alla, pepp för att vi måste samlas för att bekämpa de reaktionära krafterna både i Sverige och utomlands"

"Tänker att nu jävlar måste det väl ändå bli bättre. Det ska jag kämpa för"