Så tog aborträttskampanj över sociala medier – i år stod männen upp för aborträtten

Partiledare, artister, barnmorskor, poddare och influencers. Många deltog när RFSU och MÄN uppmanade människor att stå upp för aborträtten i sociala medier. Tillsammans skickade de ett tydligt budskap till de nytillträdda politikerna i riksdagen: kompromissa aldrig med aborträtten!

– Aborträtten kan aldrig tas för given, det såg vi inte minst i USA i somras. Vi är glada över att så många deltog i årets kampanj. När politiker deltar tolkar vi det som ett löfte att aldrig ge utrymme till dem som vill undergräva aborträtten, säger Hans Linde, förbundsordförande för RFSU.

Så fylldes flödet av bilder från både politiker och privatpersoner

Kampanjen #StåUppFörAborträtten bygger på en enkel uppmaning: ta en bild där du står upp och dela den i sociala medier på den internationella dagen för säkra aborter, 28 september.

I år var inget undantag. Partiledarna Magdalena Andersson (S), Ulf Kristersson (M), Märta Stenevi (MP), Per Bolund (MP), Johan Pehrson (L), Annie Lööf (C) och Nooshi Dadgostar (V) valde alla att ta ställning genom att använda hashtaggen. I flödes syntes även avgående utrikesminister Ann Linde (S) och Europaparlamentarikern Alice Bah Kuhnke (MP).

Organisationer, institutioner och vårdpersonal

Vårdförbundet, Barnmorskeförbundet, Kvinna till kvinna, Afrikagrupperna, RFSL, Plan international Sverige, Unizon och Individuell människohjälp var några av organisationerna som lade ut bilder under onsdagen. Deltog gjorde också flera stora kvinnokliniker, förlossningsavdelningar och ungdomsmottagningar.

Familjecentralen i Askersund och Mora ungdomsmottagning stod upp för aborträtten.

Artister, programledare och aktivister

Andra profiler som deltog i kampanjen var artisterna Lisa Ekdahl och Sarah Dawn Finer, programledaren Clara Henry och författaren och aktivisten Lovette Jallow.

40 000 såg filmerna om abort – så fick RFSU och MÄN fler män och killar att ta ställning för aborträtten

Marco Vega, Henric Rehné och Martin Ahlqvist var några av de män som stod upp för aborträtten. Foto Marco Vega: Eva Nordström.

Kampanjen genomfördes i år för sjätte gången, denna gång tillsammans med organisationen MÄN. Med hjälp av flera informationsfilmer och ett quiz om aborter har organisationerna tillsammans spridit kunskapen om abort. Målet var att få fler män att ta ställning för aborträtten.

Filmerna har fått stor spridning på Instagram och Tiktok. Över 40 000 personer har nåtts med information om hur en abort går till och om fem vanliga missförstånd när det gäller abortfrågan. Enligt RFSU:s beräkningar deltog fler män än tidigare år med bilder under hashtaggen #StåUppFörAborträtten.

– Det är från sammanslutningar som dessa vi hämtar kraft. När vi står upp för aborträtten så står vi även upp för det samhälle som vi tror på. Och där finns det plats även för män att förstå att aborträtten också berör deras liv, säger Shahab Ahmadian, ordförande för organisationen MÄN.