Mammalinjen

Ofrivilliga pruttar, orostankar eller att sexlivet inte funkar är en del av tusentals nyblivna föräldrars verklighet. Men det är något som väldigt få pratar om. För att få igång samtalet har vi startat Mammalinjen, dit mammor och föräldrar kan ringa och prata om vad de vill med en barnmorska. Inga känslor eller frågor är konstiga.

Mammalinjen är öppen klockan 13-18 varje vardag från och med måndagen den 27 augusti och fram till valet. Numret är 08-40907010 och linjen bemannas av två barnmorskor med lång erfarenhet av eftervård. Om du hellre skickar ett mejl så går det också jättebra. Då skriver du på mammalinjen@rfsu.se 

Berätta din historia om eftervård!

Varför en Mammalinje?

Att föda barn är något av det största och svåraste man kan göra. Men så fort förlossningen är över upphör vården för den nyblivna mamman och allt fokus riktas mot bäbisen. Tusentals mammor får dagliga besvär efter förlossningen. Deppkänslor, sexliv som inte funkar, kiss och bajs som läcker eller pruttar som inte går att kontrollera. Att garanteras vård, råd och stöd efter förlossningen är vår viktigaste valfråga! Därför öppnar vi nu Mammalinjen - en hjälplinje som besvaras av barnmorskor. Vi vill bryta tabut kring problemen som ingen pratar om. 

Håller du med? Följ våra uppdateringar i sociala medier och dela våra inlägg! Dela gärna också med dig av dina egna erfarenheter under #tänkefter 
Facebook Instagram Twitter

Mer information

Vad vi önskar att uppnå med kampanjen

Vi har två mål med den här kampanjen. Dels vill vi att frågan om förlossningsvården och i synnerhet eftervården ska komma upp på den politiska agendan och vara något politikerna och medierna uppmärksammar inför valet och framöver. Vi vill också börja bryta tabun kring besvär som kvinnor får dras med ibland hela livet. Det tror vi är bästa sättet för att det också blir en viktig politisk fråga. Om ingen pratar om det är det lätt att tro att det inte finns. Även om 120.000 kvinnor föder barn varje år och att 100 procent av dem upplever att kroppen förändras efter det.

Finns det frågor jag inte kan få svar på via Mammalinjen?

Telefonlinjen är i första hand tänkt för frågor om fysiska besvär eller lättare oro över att ha fått ansvar för ett barn. Vi är inte en medicinsk instans som ersätter Vårdguiden och liknande utan snarare en instans att få prata med någon, få råd och stöd. Om någon har frågor som vi inte kan besvara via Mammalinjen eller om barnmorskan i samtalet bedömer att den som ringer behöver uppsöka vård så hänvisar vi till lämplig vårdinrättning.

Varför är Mammalinjen bara öppen några timmar om dagen?

Vi ersätter inte Vårdguiden på något sätt utan det här är ett sätt att uppmärksamma den bristande eftervården och samtidigt ge stöd till kvinnor som just här och nu sitter med  frågor och behov av stöd. Vi har inte resurser att bemanna en linje dygnet runt utan vi hoppas ju att den offentliga vården ska ta till sig av detta och att eftervården blir en naturlig del av vården snart.