Till sidans huvudinnehåll

Två streck = gravid. Frågelåda om abort

Om serienovellen

Förberedelsen   (Kvinnoklinikens dörrar)   (Julia sitter i en stol bredvid barnmorskan på kvinnokliniken). Barnmorskan: Den här tabletten förbereder kroppen för aborten Barnmorskan: När du tar denna ska du vara säker på ditt beslut  Julia: Okej  Barnmorskan: Är du helt säker?  Julia: ja
Novellen Två streck = gravid finns att läsa och ladda ner längre ner på sidan. Den går också att beställa gratis i RFSU:s materialbutik.

Serienovellen Två streck = gravid är tecknad av Julia Hansen och utgiven av RFSU. Den innehåller Julias egen berättelse om när hon gjorde abort. Novellen beskriver hur en abort går till, från att Julia tagit det första positiva graviditetstestet till att hon fyra veckor efter aborten gör ett nytt test som är negativt. Läs mer om materialet Två streck = gravid

Du kan läsa Två streck = gravid i webbläsaren eller ladda ner den längst ner på sidan. Det finns också en syntolkad version av Två streck = gravid.

Om metoden

Den här metoden bygger på serienovellen Två streck = gravid av Julia Hansen. Syftet med metoden är att ge kunskap om hur en abort går till och hur det kan kännas efteråt, både i kroppen och i själen. 

Många frågor kan väckas hos eleverna efter att ha läst serien Två streck = gravid. En del kan tycka att det är svårt att ställa frågorna öppet. Genom att samla in frågorna och svara på det eleverna undrar om kan du både höja deras kunskap och minska deras oro.

Så här gör du 

Förberedelser

Börja med att läsa serienovellen Två streck = gravid. Du kan läsa Två streck = gravid i webbläsaren eller ladda ner den längst ner på sidan. Det finns också en syntolkad version av Två streck = gravid.

I klassrummet

Låt eleverna läsa serienovellen Två streck = gravid. Be eleverna skriva ner sina frågor på lappar och samla in lapparna till ett senare tillfälle.

Avsätt tid att läsa frågorna innan de besvaras. Gör en bedömning av vilka du kan svara på och inte. Formulera om dem vid behov om du ser en risk att eleverna kan lista ut vem som skrivit vad. Låt inte eleverna läsa varandras lappar eftersom handstilen kan vara avslöjande. Ha med dig att det i klassrummet kan finnas elever som har gjort eller ska göra en abort.

Övriga frågor kan du låta eleverna ta reda på själva, antingen genom att låta dem söka information på nätet eller intervjua personal på ungdomsmottagningen eller elevhälsan. Ett annat alternativ är att bjuda in ungdomsmottagning eller elevhälsa till en senare lektion för att svara på frågorna.

Exempel på frågor elever ställt efter att ha läst Två streck = gravid

  • Jag trodde inte att abort var så enkelt. Finns det inte gånger när det är krångligare och man ligger på sjukhus?
  • När kan man som tidigast upptäcka en graviditet och vad brukar symtomen vara?
  • Hur länge brukar man tänka på sin abort efteråt?
  • Kan aborten göra så att det är svårare att få barn i framtiden?
  • Varför tillåter inte vissa länder abort?
  • Vad är det för skillnad på en medicinsk och en kirurgisk abort?
  • Jag läste att man inte fick ha tampong ett tag efter en abort, varför?
  • Har man alltid gjort abort (alltså förr i tiden)? Hur gjorde man i så fall förr i tiden?