Till sidans huvudinnehåll

Sex, kommunikation och gränser II: Att våga ingripa

Om metoden

Detta är en metod för att skapa ett samtal hur man kan vara en aktiv åskådare, alltså våga ingripa om man tror att någon blir, eller håller på att bli, utsatt för ett sexuellt övergrepp. Eleverna får möjlighet att diskutera vad man konkret kan göra, men också hur det kan kännas och varför det ibland upplevs som svårt att ingripa.

Filmen Just do it! är en del av RFSU:s material Vill du? som har en fördjupande lärarhandledning.

Så här gör du

Inled lektionen med att visa den korta metodfilmen Aktiv åskådare: att våga ingripa vid sexuella övergrepp:

Använd videospelaren här ovanför eller följ länken till filmen på Youtube: https://youtu.be/ygTPOB9Qy5I

Titta sedan på filmen Just do it!:

Använd videospelaren här ovanför eller följ länken till filmen på Youtube: https://youtu.be/tl0yBIz9X84 

Låt eleverna svara skriftligt individuellt eller diskutera i smågrupper och redovisa diskussionen på lämpligt sätt.

Diskussionsfrågor

  • Hur kan Hassan och Alex göra för att ingripa?
  • Varför kan det vara svårt att ingripa?
  • Alex säger ”Det är Filip! Han som bakar muffins och skriver romantiska låtar”. Vad menar han med det? Finns det en bild av hur en person som går över en annan persons gräns är? Hur är den bilden? Är den sann?
  • På vilket sätt kan det kännas jobbigt att säga ifrån om det är någon man känner som gör något som inte är okej?
  • Hur säker måste man vara för att ingripa? Hur tror ni att killarna kommer att känna sig efteråt om de ingriper eller inte ingriper?