Till sidans huvudinnehåll

Relationspodden del 1: Att träffa någon


Relationspodden: Att träffa någon

  • 0.5x
  • 1x
  • 1.25x
  • 1.5x
  • 2x

Ladda ner avsnitt

Följ våra podcast: iTunes och RSS

Om metoden

Detta är en metod för att prata om stora och viktiga frågor om att träffa någon, visa intresse och ta emot den andras svar - om att flirta schysst, helt enkelt! Genom att lyssna när andra unga pratar och sedan diskutera i klassrummet får eleverna möjlighet att bli stärkta i sin egen förmåga att visa intresse för någon annan och de får reflektera över normer kring kön, sexualitet och relationer.

Så här gör du:

Låt klassen lyssna på podden “Att träffa någon” och diskutera sedan innehållet. Du kan använda dig av diskussionsfrågorna nedan. Du väljer själv om du vill lyssna igenom hela avsnittet och sedan diskutera, eller om du vill pausa vid “jingelljuden” och diskutera del för del.

Om du har elever i klassrummet som lär sig svenska finns här olika material du kan använda som stöd i undervisningen: en avsnittsbeskrivning, en transkribering av samtalet och en ordlista. Bifogat finns också en tipslista som du kan dela ut till klassen med information om vart man kan vända sig om man behöver stöd, hjälp eller information.

Exempel på sätt podden kan användas på:

  • Låt eleverna lyssna själva i hörlurar i lugn och ro - kanske flera gånger
  • Lyssna tillsammans i klassrummet och pausa vid jingelljuden för att gå igenom vad som sagts
  • Ge eleverna transkriberingen som de kan läsa med i medan podden pågår
  • Ha ordlistan framme och stanna vid ord och gå igenom dem tillsammans

Om podden:

I den här podden pratar ungdomarna Aya och Mahmood prata med Kerstin från RFSU om att träffa någon och att flirta. De diskuterar viktiga frågor som hur man egentligen vet vad någon annan tycker, hur man gör för att visa sitt intresse och mycket mer! Dessutom delar Pelle från RFSU med sig av några flirt-tips!

Diskussionsfrågor:

Kärlek

  • Kärlek kan betyda många olika saker. Och man kan känna kärlek på olika sätt. Vad tänker eleverna när de hör “Kärlek” - vad kan det vara? Skriv upp gruppens förslag som en tankekarta på tavlan och diskutera dem tillsammans.
  • Aya säger om kärlek att det är “väldigt viktigt, men samtidigt riskabelt och läskigt”. Vad kan göra att kärlek känns läskigt och riskabelt?
  • Hur känns det att vara intresserad av någon? Hur känns det i kroppen?
  • Kan man vara intresserad av mer än en person på samma gång?

Att flirta

  • “Ta det lugnt” säger Pelle, och “Stressa inte så mycket för att veta om personen tycker om dig” säger Mahmood. Vad menar de med det, tror du?
  • Pelle ger fyra tips på hur man kan flirta. Har du fler tips att ge till tjejen som frågade?
  • Både Pelle och Kerstin säger att den som visar vad den vill är modig. Varför är det modigt?
  • I podden pratar de också om att ragga schysst, eller att ragga oschysst. Vad tycker du är exempel på att ragga oschysst? Varför är det oschysst?

Är det skillnad beroende på vem man är?

  • Är det skillnad för tjejer och killar hur andra förväntar sig att man ska göra när man visar intresse, eller flirtar? Om det är skillnad: varför tror du att det är så, och hur borde det vara i stället?
  • Är det skillnad om man vill flirta med en person av samma kön som en själv?
  • Finns det något som kan vara speciellt med att försöka träffa någon, när man är ny i ett land?

När andra vill bestämma över dina relationer

  • Enligt lagen i Sverige får dina föräldrar inte bestämma vem du ska vara ihop med, eller straffa dig för att du har en flickvän eller pojkvän. Men vissa har det så ändå. Varför är det så, tror du?
  • Hur kan man göra om personer i ens närhet, t.ex. ens familj, personal på ens boende, vill bestämma mycket över ens liv?

Om man får ett “nej”

  • “Det kan kännas pinsamt och jätteläskigt, men så får man bara … man får bara låta det vara, och låta tiden gå…” säger Aya om hur det kan kännas att få ett “nej” från någon man flirtar med. Hur kan man hantera sådana känslor? Måste det kännas jobbigt?
  • Hur kan man ta emot ett nej på ett bra sätt? Vad är exempel på dåliga sätt att ta emot någons nej?
  • Hur märker man om den man är intresserad av gillar en tillbaka? Hur märker man om den inte är intresserad tillbaka?

Flirta = bli ihop?

  • Vill alla flirta, dejta och bli ihop med någon?
  • Hur vet man när flirtande har övergått till en relation? Hur vet man att man är ihop?

Att prata om kärlek, relationer och sex

  • Vad tyckte du var viktigast i podden?
  • Varför kan det vara bra att prata om frågor som handlar om kärlek, flirt, sex och relationer? Kan det kännas jobbigt att prata om?
  • Vart kan man vända sig för att få hjälp med frågor som handlar om kropp, känslor, relationer och sex?

Ge eleverna information om vart de kan vända sig om de vill ställa fler frågor, prata med någon, eller om de har varit med om våld från en partner eller familjemedlem. Dela ut den bifogade tipslistan, eller gör en egen med information om vad som finns i just er stad!