Kondomskola

Om metoden

Denna metod handlar om att eleverna ska få öppna en kondomförpackning, öva på att trä på en kondom och prata om kondom. Metoden är en kortare version av Kondomplanen som innehåller fler möjligheter till reflektion och diskussion. 

Förberedelser

En oöppnad kondom till varje elev

Så här gör du

Dela ut en oöppnad kondom till varje elev.

Innan du öppnar förpackningen, visa var man ser utgångsdatumet och påminn om att kondomen ska kännas ”glidig”, annars finns det risk att kondomen torkat och kan gå sönder.

Visa hur kondomen ska sättas på. Använd till exempel en tränis (en träpenis), en banan eller liknande när du visar. Gå igenom de fem punkterna:

  1. Öppna förpackningen på rätt sätt
  2. Kontrollera att den är åt rätt håll
  3. Tryck ut luften ur behållaren
  4. Rulla på
  5. Justera så att hela kondomen är på.

Påpeka att det är viktigt att man håller i kondomen när man fått utlösning för att förhindra att den glider av.

Slå gärna en knut på kondomen för att visa hur man förhindrar att eventuell utlösning ska rinna ut.

Påminn om att inte spola ner kondomen i toaletten, av miljöskäl, men också för att kondomen kan flyta upp vid nästa spolning.

Uppmuntra eleverna till att öva hemma på att sätta på kondomen, då blir det mindre fumligt och känns mer självklart den dag det är skarpt läge.