Till sidans huvudinnehåll

Våra rättigheter – svara fiktiva brevskrivare

Om metoden

Detta är en metod som genom brev från fiktiva personer ger eleverna möjlighet att reflektera kring diskriminering och förväntningar kring till exempel kön, sexualitet och relationer. Breven öppnar också upp för samtal om hur det känns när ens rättigheter kränks.

De sexuella och reproduktiva rättigheter som metoden utgår ifrån är:

  • Alla har rätt att själva välja partner och att välja att avsluta relationer man inte vill ha.
  • Alla har rätt att uttrycka sin sexualitet.
  • Alla har rätt att slippa bli diskriminerade och trakasserade.

Förberedelser

Skriv ut de sju breven på papper. 

Så här gör du

Dela in klassen i mindre grupper och ge varje grupp ett brev. Be grupperna att diskutera situationen som brevet tar upp och ge råd till personen som skrivit brevet.

Använd svaren som utgångspunkt för diskussion i helklass. Här kan du ta hjälp av de diskussionsfrågor som finns till varje brev.

Avsluta med att koppla ihop breven med de olika rättigheterna

Brev 1: Hiv och diskriminering

Hej! Jag heter Dan och jag har hiv. Jag tar mediciner och mår bra. Min familj och mina vänner vet att jag har hiv. Det känns bra att de vet. Jag hade en flickvän förut. Jag berättade för henne att jag har hiv. När vi hade samlag använde vi alltid kondom. Nu har vi gjort slut. Jag är rädd att hon ska berätta för alla att jag har hiv. Jag vill inte att alla i skolan ska veta. Jag är rädd att de kommer att vara elaka då.
Vad ska jag göra?
Hälsningar Dan

Diskussionsfrågor

  • Varför vill inte Dan att alla ska veta?
  • Kan det vara svårt att berätta att man har hiv?
  • Vad kan vi tillsammans göra för att det ska bli lättare att prata om hiv?

Rättigheter kopplade till Dans brev

  • Alla har rätt till privatliv
  • Alla har rätt att slippa bli diskriminerade eller trakasserade.

Brev 2: Självbestämmande och familj

Hej! Jag heter Miriam och är 17 år. Jag har en flickvän och är jättekär. Mitt problem är att min familj inte tycker om henne. De vill inte att jag ska träffa henne. Jag vill inte göra slut med min flickvän. Hon gör mig glad! Men jag vill inte att min familj ska bli ledsen eller arg. Vad ska jag göra?
Hälsningar Miriam

Diskussionsfrågor

· Varför tror ni att familjen inte vill att Miriam ska träffa flickvännen?
· Hade det varit samma sak om Miriam haft en pojkvän eller om Miriam själv varit en kille?
· Vad tror ni att familjen kan göra om Miriam fortsätter att träffa flickvännen?
· Finns det andra exempel på när familjen/släkten försöker kontrollera unga?

Rättigheter kopplade till Miriams brev

  • Alla har rätt att välja partner själva.
  • Alla har rätt att bestämma över sin kropp och sexualitet.

Brev 3: Rätt till information

Hej! Jag heter Gustaf och är 13 år. Min kropp förändras mycket nu. Jag har många frågor om kroppen och sex. Men min familj tycker att det är jobbigt att prata om sex så jag vill inte fråga dem. Vad ska jag göra?
Hälsningar Gustaf

Diskussionsfrågor

  • Varför tror ni att Gustafs familj tycker att det är jobbigt att prata om sex?
  • Vad tror ni att Gustaf har för frågor?
  • I vilken ålder är bra att barn får veta saker om sex och kroppen från vuxna?
  • Var kan man få bra information om kroppen och sex?

Rättigheter kopplade till Gustafs brev

  • Alla har rätt till information om sexualitet och kroppen

Brev 4: Säkrare sex

Hej!
Jag heter Mikael och jag har en pojkvän. Vi använder alltid kondom. Men nu tycker han att vi ska ha sex utan kondom. Han säger att vi inte behöver kondom eftersom vi är ihop och älskar varandra. Jag vill fortsätta använda kondom. Vad ska jag göra? Vad kan jag säga så att han förstår?
Hälsningar Mikael

Diskussionsfrågor

  • Varför tror ni att pojkvännen inte vill använda kondom längre?
  • Vad tänker pojkvännen när Mikael vill fortsätta använda kondom?

Rättigheter kopplade till Mikaels brev

  • Alla har rätt till sexuell hälsa och att kunna skydda sig mot könssjukdomar.

Brev 5: Preventivmedel

Hej!
Jag heter Blenda och är 16 år. Jag har en pojkvän och jag äter p-piller eftersom vi inte vill ha barn. Förra veckan såg min pappa mina p-piller. Han blev arg och sa att jag är för ung för att äta p-piller. Jag vill fortsätta äta p-piller, men jag vill inte att pappa ska bli arg. Vad ska jag göra?
Hälsningar Blenda

Diskussionsfrågor

  • Varför tror ni att Blendas pappa blev arg?
  • Hur känns det för Blenda?
  • Kan man prata med sina föräldrar om sex?
  • Kan man prata med sina barn om sex?

Rättigheter kopplade till Blendas brev

  • Alla har rätt att uttrycka sin sexualitet.
  • Alla har rätt till preventivmedel och att bestämma om eller när man vill ha barn.

Brev 6: Ömsesidighet

Hej! Jag heter Khalid. Jag har haft sex några gånger men jag tyckte inte om det. Jag vill inte ha sex snart igen. Mitt problem är att min flickvän tycker att det är jobbigt. Hon blir ledsen när jag inte vill ha sex med henne. Jag vill inte att hon ska vara ledsen. Vad ska jag göra?
Hälsningar Khalid

Diskussionsfrågor

  • Hur känns det för Khalid?
  • Vad tror ni att flickvännen tänker?
  • Hade det varit samma sak om Khalid hade varit en tjej?
  • Vad kan man säga när man inte vill ha sex?
  • Hur kan det vara när ens partner inte vill ha sex och man själv vill?

Rättigheter kopplade till Khalids brev

  • Alla har rätt att bestämma över sin kropp och säga nej till sex.

Brev 7: Svartsjuka och kontroll

Hej!
Jag heter Nora. Jag är tillsammans med David. I början hade vi det bra tillsammans men nu har vi problem. David blir irriterad om jag pratar med andra killar. Han tror att jag flirtar med alla. Jag är kär i David och vill fortsätta vara tillsammans med honom. Men jag vill kunna prata med vem jag vill. Ibland är jag rädd för vad han ska göra om jag fortsätter att prata med andra killar. Vad ska jag göra?
Hälsningar Nora

Diskussionsfrågor

  • Varför tror ni att David blir irriterad?
  • Vad tror ni att David kan göra om Nora fortsätter att prata med andra killar?
  • Vad tycker ni att Nora ska göra?
  • Vad kan man göra om man själv känner sig svartsjuk?

Rättigheter kopplade till Noras brev:

  • Alla har rätt till privatliv.
  • Alla har rätt att slippa verbalt, psykiskt och fysiskt våld.

Brev nr 8: Ömsesidighet

Hej! Jag heter Isak och är 17 år. Jag är tillsammans med Hanna och vi är kära i varandra. Mitt problem är att hon vill ha sex. Jag tror på Gud och för mig är det viktigt att inte ha sex innan jag gifter mig. Jag vill gärna vara tillsammans med Hanna men är rädd att hon ska göra slut om jag inte vill ha sex. Vad ska jag göra? Hälsningar Isak

Diskussionsfrågor:

  • Vad tycker ni att Isak ska göra?
  • Hur känns det för Isak?
  • Vad tror ni att Hanna tänker?
  • Hade det varit samma sak om Isak varit en tjej?
  • Vad kan man säga när man inte vill ha sex?
  • Hur kan det vara när ens partner inte vill ha sex och man själv vill?
  • Vad tror ni att Isak menar när han säger att han inte vill ha sex? Vad kan sex vara? (Kyssar, hångel, smeksek, samlag och så vidare)

Rättigheter kopplade till Isaks brev:

  • Alla har rätt att bestämma över sin kropp och säga nej till sex.


Brev 9: Onani

Hej! Jag heter Izaz och är 16 år. Jag onanerar ganska ofta och tycker att det är skönt. Mina kompisar säger att det är förbjudet att onanera enligt min religion. Det känns jobbigt. I skolan har jag lärt mig att det är vanligt att onanera. Min lärare säger att det är bra att onanera om det känns bra. Hur ska jag tänka? Hälsningar Izaz

Diskussionsfrågor:

  • Hur tycker ni att Izaz ska tänka?
  • Hur kan man prata om onani, kompisar emellan, som gör det lättare att onanera utan att skämmas?
  • Hur kan skolan prata om onani?

Rättigheter kopplade till Izaz brev:

Alla har rätt att bestämma över sin kropp och sexualitet.

Brev nr 10: Ryktesspridning och sexuellt handlingsutrymme.

Hej! Jag heter Merza. Jag har haft sex med en tjej som heter Linnéa några gånger. Jag vet att hon också har haft sex med andra. Folk pratar om Linnéa i skolan. Ibland säger de hora till henne. Jag tycker att det är fel. Linnéa säger till dem att hon inte gillar att bli kallad hora. Men de lyssnar inte. Vad ska jag göra?
Hälsningar Merza

Diskussionsfrågor: 

  • Hur tror ni att Linnea mår av att de andra i skolan pratar om henne såhär?
  • Hur kan ett rykte påverka en person? Är det samma för alla?
  • Vad kan Merza göra för att stötta Linnea?

Rättigheter kopplade till Merzas brev:

  • Alla har rätt att slippa verbalt, psykiskt och fysiskt våld.