Till sidans huvudinnehåll

Enjoy Freedom!

Nu lanserar RFSU AB äntligen sin nya kondomsatsning som innebär ett helt nytt grepp när det gäller både förpackningar och marknadsföring. Det är ett arbete som pågått i över två års tid och som dels går ut på att få folk att använda kondom i större utsträckning, dels på att få användarna att välja just RFSU-kondomer.
– Som marknadsledare har vi ett stort ansvar. Vad vi gör och säger i vår marknadsföring påverkar. Idag använder 50 procent kondom första gången de har sex med en ny partner. Vår vision är att alla ska göra det. Och gärna att det är RFSU-kondomer förstås, säger Anette Otterström, brand manager på RFSU AB.

Hon säger att man med det nya greppet vill ladda om kondomen: Från att vara en begränsare vid sex ska det bli en möjliggörare för sex. Kondomen gör ju att man kan njuta utan att behöva tänka på eventuella konsekvenser.
– Vi hoppas kunna förmedla den frihet som faktiskt kommer med att använda kondom. Och så vill vi visa att det finns flera olika kondomer, till och med de som kan boosta sexet, eller ge inspiration och variation.

Anette berättar att många vill och är positiva till att använda kondom, men ändå kommer den inte på. Med hjälp av kommunikationsbyrån House of Radon ska RFSU AB få hjälp att påverka så att kondomen används oftare. En kampanj som går under begreppet #dearcondom lanseras under midsommarveckan.
– Vi vill nå ut till de så kallade "ibland-användarna" genom att kommunicera känslan av frihet av att använda kondom. #dearcondom innebär ett ovanligt rakt och ärligt sätt att prata om kondom som varken vi eller någon annan gjort tidigare. Mer info kommer när det närmar sig!

Den nya förpackningsdesignen för kondomer är ute i butikerna och på nätet nu. Såväl ytterförpackning som foliet (som kondomen ligger i) har gjorts om. Nyheten Power Boost, kondomen med "extra allt", som är både knottrig, räfflad och innehåller glidmedel med lusthöjande aminosyran l'arginin, har redan börjat sälja riktigt bra i hela Norden. Och i maj lanseras RFSU:s storsäljare med helt nya smaker och dofter med namn som Profil Banana Split, Thin Pina Colada och Tight Choco Mania. En riktigt samtalsöppnare för alla sexualupplysare, menar RFSU:are som fått provlukta.
– Vi gör en extra stor satsning för att visa upp vårt nya ansikte genom provkit. Och extra många kondomer blir det till alla lokalföreningar i samband med detta. Provkit, information och massa kondomer skickas ut i maj, lovar Anette.