Till sidans huvudinnehåll
Person i röd tröja kastar en boll.

Knockout! gör upp med mansnormen

Pjäsen Knockout! framförs på teckenspråk på ett 20-tal orter runt om i landet under våren 2022. I mitten av januari var det premiär på Riksteatern i Hallunda.

Terrence går gymnasiet och spelar handboll. Han är ömsom kaxig och grabbig, ömsom sårbar, beroende på vem han pratar med. Killkompisarna får höra en variant av hur senaste matchen gått, mamma en annan. För att bättra på sin image sockrar han sina historier, oavsett om det handlar om vilken snygg tjej han raggat på eller om det senaste pranket bland kompisarna. Det märks att det är viktigt att passa in. Men snart träder också en annan sida fram. En som verkligen vill vara med Sara, som den snygga tjejen heter, inte för att få ligga utan för att han gillar henne. En som känner sig utsatt när någon snott hans handduk efter duschen och han får gå naken genom omklädningsrummet.

Enmansföreställningen om Terrence framförs på teckenspråk och skildrar hur normer om såväl kön som funktion kan påverka unga män. Syftet med pjäsen är att arbeta förebyggande och våldspreventivt, mot övergrepp och sexuellt våld. Manuset är skrivet av Elias Tebibel, projektmedarbetare i RFSU Stockholms projekt Äkta man.
– Det består av insamlade historier från döva killar. Det är alltså baserat på riktiga händelser, men vi har skrivit om dem för att låta berättarna vara anonyma.

Vill ha fler killar i publiken

Men själva pjäsen är bara en del av publikupplevelsen. Efter föreställningen följer ett samtal som syftar till att öka publikens insikt om det egna ansvaret för att nå ett samhälle utan övergrepp och sexuellt våld. Hur samtalet blir beror förstås på vilka som sitter i publiken.
– Den här gången var det många tjejer. Det blev ett bra samtal, och dom är förstås jättevälkomna. Men jag hoppas på fler killar framöver, säger Elias.

Tre personer står och håller om varandra och ser glada ut.
Regissör Mindy Drapsa, skådespelare Romel Belcher och manusförfattare Elias Tebibel efter premiären i Hallunda utanför Stockholm.

Föreställningen tycks dock ha sått viktiga frön även hon tjejerna.
– Jag känner att jag missat hur mina killkompisar faktiskt kan ha det. Jag har fått en annan förståelse för det nu, säger en i publiken under samtalet.

Vid ett tillfälle i pjäsen föreslår Terrence för sina kompisar att de ska gå och fika, men de verkar vara helt oförstående. Det väcker frågor att prata om efteråt: Kan killar fika eller måste dom alltid dricka öl eller utföra en aktivitet ihop?
– Att fika är ett tillfälle där man kan prata ut. Killar missar helt den chansen, säger en av tjejerna.
– Mmm, men det finns olika sätt att hantera känslor på. Att träna, gå ut i skogen och skrika kan också fungera. Man måste inte alltid fika, säger en av killarna.

Verktyg behövs för att våga säga ifrån

Varför säger inte killar ifrån om de ser någon som beter sig illa? Skådespelaren Romel Belcher säger att det är svårt när man samtidigt försöker passa in. Själv kom han till ett nytt land och fick nya kompisar. Då accepterar man saker som de är för att själv bli accepterad. Elias Tebibel håller med:
– Man behöver verktyg och teknik för att kunna säga ifrån mot andra killar. Det krävs kunskap och vana för att göra det.

Någon tycker dock att det blivit bättre efter metoo.
– Det var vanligt tidigare att vifta bort saker, men det ändrades även inom dövvärlden. Nu ser jag mönster som jag inte sett tidigare. Det kan vara småsaker som att ifrågasätta någon lite, man måste inte gå ut och demonstrera.

Mer om pjäsen

Enmansföreställningen Knockout! med ett efterföljande samtal är en del av projektet Äkta Man som är finansierat av Arvsfonden och drivs av RFSU Stockholm i samarbete med Sveriges Dövas Ungdomsförbund, Svenska Dövidrottsförbundet och Riksteatern. Den är på turné med Riksteatern under våren 2022 då den visas på 20 orter.

Text: Ulrika Hammar