Till sidans huvudinnehåll

Så funkar Sätt ord på det!

Sätt ord på det! är igång och pågår fram till höstlovet 2023. Vinnaren belönas med 15 000 kronor till klasskassan och publiceras av RFSU. Tävlingen är öppen för alla högstadieelever i Sverige.

Innehåll på sidan

Klicka på länkarna för att ta dig till avsnittet i texten.

Så går tävlingen till

1. Låt eleverna skriva om känslor, kärlek och sex

Eleverna skriver en skönlitterär text som har med sexualitet, samtycke och relationer att göra. Det kan vara en novell, en låttext, spoken word eller en dikt – den enda begränsningen är att texten får vara max två sidor. 

Tips på teman och rubriker att inspireras av

Du
Hemma hos mig
Hemma hos dig 
När lamporna släcks 
Om jag bara vågade
Ensam
Varför?
Olika världar
Min kropp
I mitt huvud
Festen
I omklädningsrummet
Begränsad
Filmen
Inte som andra
I gränslandet
Längtan
Det förbjudna
Bara på skoj
Bilden

2. Läraren skickar in elevernas berättelser

När klassen har skrivit sina berättelser skickar du som är lärare in ett dokument med klassens samlade bidrag till oss på RFSU genom ett formulär här på sidan. Det går bra att skicka in även om inte hela klassen vill delta samt om någon elev av särskilda skäl vill vara anonym.

3. Juryn läser alla berättelser och utser vinnare

De inkomna berättelserna bedöms av en jury bestående av bland annat representanter från Författarförbundet och Kulturrådet, som sätter stort värde i budskap, skrivlust och personlig touch.

4. Vinnaren belönas

Vinnaren av Sätt ord på det! belönas med 15 000 kronor till klasskassan.

Så kan ni jobba med Sätt ord på det! i klassrummet

Tanken med Sätt ord på det! är att låta de unga själva få uttrycka sina tankar och reflektioner. Vi tror nämligen att när man sätter ord på känslor och tankar blir det lättare att förstå både sig själv och andra. I en tid när många vuxna känner oro för ungas livsval och sexualitet blir det extra värdefullt att lyssna på ungas röster.  

Prata gärna om tidigare års texter

Börja med att låta eleverna läsa eller lyssna på tidigare års bidrag, eller liknande texter. Låt eleverna diskutera valda texter i smågrupper. Exempel på diskussionsfrågor till texten kan vara:

  • Vilket är temat?
  • Vad är huvudbudskapet?
  • Hur bra speglar texten verkligheten?
  • Vad tyckte du om och varför?
  • Vad tyckte du inte om och varför?
  • Vad vill du veta mer om?
  • Vad spelar språket för roll?
  • Var kan man läsa liknande texter?
  • Varför kan det vara viktigt att skriva om kärlek, sexualitet och relationer?

Låt eleverna redovisa eller skriva ner sina reflektioner. Ta tillfället i akt att fördjupa diskussionen om eleverna lyfter ämnen kopplade till sexualitet, samtycke och relationer. I RFSU:s metodbank för undervisning om sex, samtycke och relationer kan du hitta fler passande övningar utifrån aktuellt ämne.

Låt eleverna skriva en egen text

Med reflektionerna i tankarna får eleverna enskilt skriva en egen text i valfri skönlitterär genre, på max två sidor. Låt gärna eleverna inspireras av våra färdiga rubrikförslag, för att sätta fart på fantasin, eller välja ett av dem om de vill. Poängtera att eleverna kan skriva ur olika perspektiv, som olika sexuella läggningar, könsidentiteter eller funktionalitet. Utmana gärna eleverna att sätta sig in i hur andra tänker och känner genom att skriva om någon som kanske är långt ifrån de själva.

Ge feedback på texterna!

När eleverna har skrivit kan de med fördel få chans till återkoppling och kunna göra förbättringar. Återkoppling kan ges av dig som lärare eller av eleverna själva i par. När texterna är klara skickar du in klassens bidrag i vårt formulär. 

Tips för dig som undervisar i svenska som andraspråk eller modersmål

Använd de tidigare bidragen för att diskutera slang, bildspråk eller ungdomsspecifika ord. Vilka motsvarigheter finns det i elevernas övriga språk?

Låt eleverna tänka och skriva på sitt starkaste språk. Låt dem sedan översätta sin text till svenska med varandra och lexikon till hjälp. 

Finns liknande texter på elevens förstaspråk? Jämför och hitta likheter och skillnader i tema, budskap och språkbruk.

Låt eleverna diskutera hur man kan prata om kärlek, sexualitet och relationer med kompisar, föräldrar, lärare och vårdpersonal. Hur kan språkbruket skilja sig åt beroende på sammanhang? Vilket språkbruk kan passa i denna skönlitterära text?

Kom ihog att känsla och budskap är viktigare än språklig korrekthet i tävlingen.