Till sidans huvudinnehåll

Betänkandet Barnet i fokus, en skärpt lagstiftning mot barnpornografi - SOU 2007:54

RFSU är en sexualpolitisk organisation som allt sedan starten 1933 arbetat brett med frågor som rör sexualitet och samlevnad. RFSU ser mycket allvarligt på sexuella övergrepp mot barn och ser behovet av en lagreglering på detta område. Vi har nu beretts möjlighet att svara på utredningen ”Barnet i fokus En skärpt lagstiftning mot barnpornografi SOU 2007:54”.

Placering av barnpornografibrottet

Utredningen föreslår att barnpornografibrottet ska ligga kvar i kap 16 BrB. RFSU är medveten om att flera organisationer menar att brottet bör flyttas till kapitel 6 i BrB men i samstämmighet med utredningen anser vi att brottet kan ligga kvar i kap 16. Om brottet flyttas till kapitel 6 i BrB finns det enligt RFSU en risk att barnpornografibrottet görs till en enskild fråga som endast gäller det avbildade barnet. Ett samhälle där barn exploateras sexuellt för vuxnas behov kränker inte bara de individer som förekommer på bilderna, det påverkar också samhällets syn på barn, barns rättigheter och barns sexualitet.

RFSU vill understyrka att utredningens resonemang om möjligheten till målsägandebiträde är viktigt. Vi menar i enlighet med utredningen att barnets möjlighet att få ett målsägandebiträde kommer att tillgodoses. Bland annat förslås i Utredningen om Målsägandebiträde (SOU 2007:6), att alla personer som är under 18 år och utsatts för ett brott som kan ge fängelse har rätt till målsägandebiträde. Eftersom fängelse ingår i straffskalan beträffande samtliga grader av barnpornografibrottet, så är möjligheten till målsägandebiträde tillgodosedd. Det finns även andra skrivningar i redan gällande rätt som möjliggör för barn att få målsägandebiträde. RFSU menar också att utredningens övriga argument för att behålla barnpornografibrottet i kap 16 brB är väl grundade och att det därför bör ligga kvar där det ligger idag.

Åldersgräns

Utredningen föreslår att alla personer som inte fyllt 18 år eller vars pubertetsutveckling inte är fullbordad, och som avbildas på en pornografisk bild/film ska betraktas som barn inom ramen för barnpornografilagen. RFSU är väldigt tveksam till införandet av en sådan absolut gräns. Vi ifrågasätter det rimliga i att införa en lagstiftning där den som tar del av den pornografiska bilden inte vet om han/hon begår ett brott eller inte. Det kan ibland vara svårt för betraktaren att avgöra ålder på personen på bilden. RFSU föreslår istället att rådande skrivningar kring åldersgräns ska gälla. Dock vill RFSU att den som producerat bilden eller filmen ska bära ansvaret för att kontrollera åldern på personen som avbildas. RFSU vill även trycka på möjligheten att lägga ett större ansvar på Internetleverantörerna och att en översyn av denna möjlighet bör ske. Detta krav framförde RFSU även i remissvaret på Ds 2007:13, ”Vuxnas kontakter med barn i sexuella syften”.

Kvalificerat tittande 

Att kriminalisera så kallat kvalificerat tittande som utredningen föreslår är enligt RFSU en viktig och betydelsefull väg att gå för att markera allvaret i frågan. Utvecklingen på Internet går i rasande fart och barnpornografiska bilder blir allt mer lättillgängliga. Det är därför av yttersta vikt att vår lagstiftning tydligt markerar var gränserna går och kriminaliserar den som aktivt söker upp barnpornografiska skildringar.

Ansvarsfrihet – barn som avbildar egna sexuella beteenden

Nyligen presenterade datainspektionen en undersökning om unga och deras förhållningssätt till Internet. Undersökningen visade att unga människor är väldigt öppna på Internet och ofta inte begränsar sig själva av integritetsskäl. Vidare visade den att 86 procent av de tillfrågade hade lagt ut bilder av sig själv på Internet. Även om undersökningen inte säger något om huruvida bilderna är av sexuell karaktär eller inte så säger den något om hur unga människor använder Internet och att lagstiftningen måste följa med i samhällsutvecklingen. Utredningen för en ambitiös diskussion kring teknikutvecklingen och dess möjligheter/risker liksom om hur unga personer använder Internet.

RFSU anser vidare att utredningen tar frågan om barns och unga personers rättigheter och sexualitet på allvar i diskussionen kring ansvarsfrihet. Utredningen månar om att unga människor ska ha ett starkt skydd och RFSU stödjer detta men det uppstår en del frågor kring åldersgränserna då frågan är komplicerad.

Sexuella kontakter där en person är över 15 år och en annan är under 15 år är idag inte tillåtna såvida personerna inte är i nära i ålder, då gäller regeln om ansvarsfrihet enligt 6 kap 14 § BrB. Utredningens förslag att ansvarsfrihet för avbildande och publicering/spridning av lagliga sexuella beteenden endast ska gälla om personen som avbildas fyllt 15 år då bilden togs och då den som lägger ut bilden på Internet inte är fyllda 18 år är något snävt, enligt RFSU.

Utredningen menar att barnpornografibrottet är av den art att endast en sådan begränsad ansvarsfrihetsregel bör införas. En skrivning motsvarande den som finns i 6 kap 14§ BrB menar man inte är lämplig i detta fall eftersom det allmänna skyddsintresset ska tas till vara. RFSU håller med om att det allmänna skyddsintresset väger tungt och visserligen pekar utredningen på möjligheten att åklagaren kan tillämpa de särskilda bestämmelserna om åtalsunderlåtelse med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare (17 § lagen 164:167) i de fall bedömningen görs att åtal inte bör väckas. Här finns alltså en möjlighet till ansvarsfrihet trots allt, dock inte lika tydligt som i sexualbrottslagstiftningen.

RFSU:s tveksamhet till att denna åtskillnad görs beror på att vi värnar den sexuella självbestämmanderätten. Våra erfarenheter är att det på senare år skett en attitydförändring kring ungas sexualitet som kan bidra till att den sexuella självbestämmanderätten begränsas. Det råder idag en otydlighet och okunskap kring sexualbrottslagstiftningen som infördes 2005 vilket innebär att missförstånd uppstår.

Vi vet till exempel att ungdomsmottagningar i större utsträckning än tidigare kontaktar föräldrar då flickor under 15 år kommer för att få p-piller eftersom det finns en uppfattning om att det är olagligt att ha sex om man är under 15 år. Enligt RFSU:s sätt att se på saken är det här flickor som tar ansvar för sin sexualitet och vill skydda sig mot oönskade graviditeter. Vi vet också att en del unga själva tror att sexuella handlingar mellan två 14-åringar är olagliga. Enligt RFSU finns det en risk att detta missförstånd som uppkommit kring åldersgränser blir ännu mer utbrett om den ansvarsfrihet som gäller vid sexuella handlingar inte ska gälla även då handlingarna avbildas och publiceras/sprids. En sådan lagstiftning riskerar att ses som en tydlig markering om att personer under 15 år inte själva har någon möjlighet att bestämma över sin sexualitet.

Publicera bilder på sig själv

Utredningen föreslår vidare att ansvarsfrihet ska införas då personer som inte fyllt 18 år lägger ut pornografiska bilder på sig själv, förutsatt att han eller hon var 15 år då bilden togs. Däremot ska det vara straffbart att lägga ut samma bilder på sig själv om man är 18 år eller däröver. Detta förslag stödjer RFSU då vi i likhet med utredningen menar att det inte enbart är personen själv som skyddas i detta fall utan barn i allmänhet, d v s en vuxen person ska aldrig kunna bidra till att sprida barnpornografiska bilder, här väger också det allmänna skyddsintresset högre än den enskilda personens önskan om att lägga ut barnpornografiska bilder på sig själv.

Trots att RFSU stödjer förslaget vill vi påpeka att även denna åldersgräns är problematisk. Då en person som fyllt 18 lägger ut en pornografiskbild på Internet på sig själv som 17-åring är detta en brottslig handling enligt utredningens förslag. Däremot är det inte olagligt för en 15-åring att lägga ut en pornografisk bild på sig själv, trots att personen i fråga är ett barn. Man skulle till exempel kunna argumentera att 15-åringen i större grad än 18-åringen bidrar till att sprida barnpornografi och kränka barn i allmänhet eftersom bilderna skildrar yngre personer.

Utbildningsinsatser

RFSU är helt enigt med utredningen i frågan om utbildningsinsatser. De personer som på olika sätt träffar barn utsatta för barnpornografibrott måste få kunskap om pubertetsutveckling, sexualitet och Internet för att kunna möta barnet professionellt. I detta sammanhang vill vi även trycka på RFSU:s krav om resurser till, och tillgång på, vård av personer dömda för brott av detta slag. Vi välkomnar att det idag pågår en diskussion om behandling av förövare men tyvärr saknas det fortfarande ofta resurser för ett sådant behandlingsarbete. Enligt RFSU är detta en oerhört betydelsefull väg att gå för att förhindra återfall och nya övergrepp på barn då personen släpps ut ur fängelse.

Kravet på dubbel straffbarhet

För att samhället ska ha möjlighet att bekämpa barnpornografibrott krävs att den svenska lagstiftningen anpassas till både teknikutveckling och det faktum att människor idag har möjlighet att resa mycket. RFSU välkomnar därför utredningens förlag att svenska domstolar ska kunna döma över utomlands begångna barnpornografibrott samt att Sverige inte ska vara bunden av vilket straff som är föreskrivet för dessa brott på gärningsorten.