Till sidans huvudinnehåll

Direktiv om genomförande av principen om likabehandling av personer oavsett religion eller övertygelse, funktionshinder, ålder eller sexuell läggning (KOM(2008) 426 (slutlig)

RFSU:s synpunkter på förslaget.

Riksförbundet för sexuell upplysning (RFSU) är tacksamma för möjligheten att lämna synpunkter på förslaget till ett nytt direktiv om likabehandling.

Vi ser förslaget som ett viktigt steg på vägen att uppnå ett heltäckande skydd mot diskriminering i alla EU:s medlemsstater. Inte minst är vi positiva till att förslaget samlar flera olika diskrimineringsgrunder.

Kommissionens förslag innehåller emellertid en del undantag som gör att det inte kan ses heltäckande. Vi anser att den svenska regeringen bör arbeta för att förändra direktivet i dessa delar i fortsatta diskussioner och förhandlingar inom EU. Vi vill särskilt betona att Sverige ska verka för att direktivförslagets artikel 3.2 som undantar civilstånd, familjerättslig ställning och reproduktiva rättigheter från direktivets tillämpningsområde stryks.

Sverige bör vidare, i enlighet med internationella åtaganden och Sveriges internationella politik för sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter, fortsätta att arbeta inom EU för att säkerställa varje människas rätt till sin kropp och sin sexualitet. Detta innebär bland annat att bör Sverige arbeta för att könsidentitet och könsuttryck läggs till som diskrimineringsgrund vid framtida revideringar av EU-gemensamma regelverk som behandlar diskriminering på grund av kön.

Artikel 3 Tillämpningsområde

Undantaget i artikel 3.2 (som säger att direktivet inte ska påverka tillämpningen av nationella lagar om civilstånd eller familjerättslig ställning eller reproduktiva rättigheter) saknar motsvarighet i de övriga EG-direktiven mot diskriminering. Det går stick i stäv med likabehandlingsprincipen som den kommit till uttryck i EU, i svensk rätt och i de internationella mänskliga rättigheterna.

Vi är av samma skäl bekymrade över förslagets generella undantag för tillträde till läroanstalter som är baserade på religion eller övertygelse (artikel 3.4). En motsvarande bestämmelse finns exempelvis inte i direktivet om likabehandling oavsett ras eller etniskt ursprung (dir. 2000/43/EG).

Civilstånd eller familjerättslig ställning

Genom undantaget öppnas möjligheten för medlemsstaterna att införa eller behålla diskriminering på grund av sexuell läggning. Vi vill här påminna om att diskriminerande åtgärder exempelvis i fråga om socialt skydd och tillgången till varor och tjänster i stor omfattning drabbar samkönade par.

Att behålla artikel 3(2) kommer därmed att göra direktivet tandlöst på många viktiga områden, och exempelvis innebära att samkönade pars möjlighet att fritt röra sig och arbeta inom unionen kommer att vara kraftigt begränsade också i framtiden.

Vi vet att EU:s medlemsstater själva bestämmer över hur samkönade par kan få tillgång till äktenskap, partnerskap eller andra former av rättsligt erkännande.

Men medlemsstaternas kompetens på detta område medför inte att de kan åsidosätta principen om icke-diskriminering enligt EG-domstolens avgörande i fallet Maruko (C 267/06) i april 2008.

I förklaringen till bestämmelsen hänvisar Kommissionen till Maruko-fallet, och skriver att principen om likabehandling ska vara tillämplig om partnerskap i nationell lagstiftning är jämförbart med förhållandet mellan makar. Vi vill här påminna om slutsatserna i dokumentet Homophobia and Discrimination on Grounds of Sexual Orientation in the EU Member States från Europeiska unionens byrå för grundläggande rättigheter (FRA) där denna fråga analyseras utifrån ett internationellt mänskliga rättigheters-perspektiv. Slutsatsen blir att samkönade par – i stater där de inte kan gifta sig – ska ha tillgång till samma förmåner som gifta par.

Vi är likaså oroliga för att diskriminerande åtgärder som kan drabba andra familjesammansättningar, exempelvis ensamstående föräldrar, kan falla utanför direktivets tillämpningsområde på grund av detta generella undantag.

Reproduktiva rättigheter

RFSU vänder sig särskilt emot att reproduktiva rättigheter faller utanför direktivets tillämpningsområde, inte minst eftersom reproduktiv hälsa innefattas av tillämpningsområdet hälso- och sjukvård. Det vore ytterst olyckligt om ett så viktigt dokument som detta icke-diskrimineringsdirektiv inte kommer att innebära ett stärkt skydd för sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter inom EU.

Principen om icke-diskriminering återfinns i alla relevanta texter som berör sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter och i Sveriges politik på området betonas det att sexuella och reproduktiva rättigheter ska varje människa kunna hävda utan risk för diskriminering, våld eller tvång.

Vi vill betona att undantaget för reproduktiva rättigheter är relevant och problematiskt vid alla diskrimineringsgrunder, inte minst på grund av kön. I förslagets preambel betonas ju också att kvinnor ofta utsätts för flera former av diskriminering. En ytterligare anledning att ta bort undantaget för reproduktiva rättigheter är alltså de negativa jämställdhetskonsekvenserna.

Vi vill också särskilt påminna om att FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionshinder i artikel 25 slår fast att personer med funktionshinder ska ha samma tillgång till gratis eller subventionerad hälso- och sjukvård, inklusive sexuell och reproduktiv hälsa, av samma utbud, kvalitet och standard som andra personer.

Könsöverskridande identitet och uttryck

Även om förslaget inte behandlar kön så vill RFSU påminna om vikten av att Sverige vid framtida behandling av direktiv som rör diskriminering på grund av kön där arbetar för att könsöverskridande identitet och uttryck används som diskrimineringsgrund.

Tack för möjligheten att ge kommentarer. RFSU är gärna med i fortsatta diskussioner om förhandlingarna kring detta direktiv.