Drag Queen Story Hour i röda klänningar bredvid Hans Linde, RFSU:s fd förbundsordförande. Pristagarna håller upp prispokal, ett diplom och en check med prissumman på 40 000 kronor, foto.
RFSU:s avgående förbundsordförande Hans Linde delade ut priset till Lady Busty och Miss Shameless i Drag Queen Story Hour.

Drag Queen Story Hour får RFSU-priset 2023

Med sagan som utgångspunkt och med bibliotek som arena har Drag Queen Story Hour Sverige på ett inspirerande sätt gett fler barn och unga en större frihet att drömma och forma sina liv på sina egna villkor. Därför tilldelas de årets RFSU-pris.

Sedan 1991 delar RFSU årligen ut RFSU-priset. Priset går till en person eller organisation som med kunskap, lust och engagemang arbetat för allas frihet och rätt att vara, välja och njuta. I år går priset till Lady Busty och Miss Shameless i Drag Queen Story Hour Sverige.

Skaparna bakom Drag Queen Story Hour Sverige erbjuder normkreativa sagostunder för barn sedan sju år.

– Vi är så enormt tacksamma och så ärade att vi blev tilldelade RFSU-priset 2023. Det är ett stort kvitto på att det vi gör är viktigt och betydelsefullt. Vi vill dela priset med all personal på bibliotek, förskolor, skolor och alla besökare på våra sagostunder samt alla underbara människor som ger oss så mycket kärlek. Tack från våra hjärtan, säger pristagarna.

RFSU:s förbundsstyrelse motiverar årets beslut såhär:

Vi lever i ett samhälle där konservativa normer fortfarande begränsar vardagen och drömmar för många barn och unga. Vi behöver fler förebilder, berättelser och platser som ger barn och unga möjlighet att på sina egna villkor utforska verkligheten bortom fantasilösa normer. Drag Queen Story Hour har med paljetter, glädje och kreativitet gjort böckernas värld tillgänglig för fler och skapat mötesplatser för barn där världen får vara precis så mångfacetterad, färgsprakande och kärleksfull som den faktiskt är. Samtidigt har de synliggjort kraften i den fria kulturen och folkbildningen. Med sagan som utgångspunkt och med bibliotek som arena har Drag Queen Story Hour på ett inspirerande sätt gett fler barn och unga en större frihet att drömma och forma sina liv på sina egna villkor.

Priset är 40 000 kr och en specialdesignad prispokal. Det delades ut under helgens kongress i Halmstad.

För mer information, kontakta RFSU:s presstjänst på telefon 076-160 33 07.