Till sidans huvudinnehåll

Penselövning om känslor

Om metoden

Detta är en metod för att förstå och utforska känslor, beröring och närhet. Barnen får också öva på kommunikation, samspel och ömsesidighet. Barnen får tillfälle att prata om och förstå egna och andras känslor och upplevelser, vilket ökar självkännedom och samspel.

Förberedelser

Skriv ut bildstöd för känslor som finns att ladda ner nedan.

Ta fram 1 pensel eller borste per barn. Det kan vara en målarpensel, sminkborste eller liknande.

Så här gör du

Gå igenom de olika känslorna som finns illustrerade i bildstödet och fråga barnen:

  • Känner ni till den här känslan eller är det en ny känsla

Förklara alla känslor och fråga sen:

  • När kan vi känna dessa känslor?

Dela sedan in barnen i par och be dem att sitta mitt emot varandra. Låt barnen få testa att stryka penseln på sig själv, till exempel på handen, armen och i ansiktet.

I nästa steg ska vi låta barnen få testa att stryka penseln på kompisen i paret.

Berätta att nu kommer en av er ha en pensel och fråga om ni får pensla på den andra. Den andra personen kommer få känna efter och svara ja eller nej på frågan.

Ge dessa instruktioner:

  1. Nu ska ni fråga kompisen ni sitter med om ni får pensla på deras hand. Om de säger ja, så pensla försiktigt deras hand med penseln. Om de säger nej, respektera det och pensla inte.
  2. Sen kan du fortsätta med att fråga om hen vill att du penslar på deras arm. Fråga på samma sätt: “Får jag pensla på din arm?”. Om de säger ja, pensla försiktigt. Om de säger nej, respektera det och pensla inte.
  3. Sen kan du fråga försiktigt: “Får jag pensla på ditt ansikte?” Om de säger ja, gör det väldigt försiktigt. Om de säger nej, respektera det och pensla inte.

Kom ihåg att inte bara lyssna på vad din kompis säger, utan också titta på deras kroppsspråk. Om din kompis ser osäker ut eller inte verkar vilja bli penslad, är det viktigt att lyssna på deras känslor och stoppa.

Avslutning

Samtala med barnen kring hur beröringen kändes. Låt dem reflektera kring:

  • hur det kändes (använd illustrationerna av känslor)
  • skillnaden mellan att röra vid sig själv och att någon annan gör det
  • vilken kroppsdel de tyckte mest om att få beröring på
  • hur de kan fråga en kompis om hen vill ha beröring, eller på andra sätt förstå vad kompisen vill
  • hur vi kan se på och höra att någon annan vill eller inte vill ha beröring. Hur kan kroppsspråket se ut?
  • när du fick beröring: hur kändes det att få frågan och att kunna bestämma om du ville eller inte?
  • hur vi kan säga och visa vad vi vill/inte vill

Med hjälp av illustrationerna av känslor får barnen stöd i att samtala om känslor, upplevelser av kroppen och samtycke.

Tänk på att barnen troligtvis kommer att uppleva övningen lite olika. Om ett barn inte vill ha beröring av en kompis, låt hen få avstå och erbjud en ny chans senare att få testa. Det är viktigt att inte tvinga någon att göra övningen om de verkligen inte vill.

Metoden är framtagen tillsammans med Expedition hälsa.