Till sidans huvudinnehåll

Lager av könsidentitet

Om metoden

Denna övning är en samtalsmetod för att prata om identitet, könsidentitet och normer. Barnen får reflektera kring och skapa förståelse för olika delar som påverkar och formar vår könsidentitet. Metoden passar oftast barn från åk 2 eftersom det behövs lite förkunskaper hos barnen.

Metoden passar bäst att göra efter att ni samtalat om identitet, till exempel genom att se Expedition hälsas kortfilm Identitet samt att ni har hunnit pratat om olika pronomen (”vi kan vara han, hon, hen eller den”) och om olika normer utifrån kön.

Övningen kan med fördel delas upp på flera lektioner, så att ni hinner stanna upp och prata om varje steg.

Förberedelser

Se Expedition hälsas kortfilm Identitet tillsammans med barnen.

Ta fram material: en Matrjosjkadocka/rysk docka i trä eller fem utklippta människofigurer i papper eller fem askar i olika storlekar.

Så här gör du

Samla barnen och ta fram den minsta dockan och berätta att den föreställer ett foster i livmodern. Berätta att redan när vi är i magen, innan vi har fötts, skapas våra könsorgan som blir till en snippa eller snopp. Människor frågar ofta vilket kön en bebis har redan när det är ett foster, om det är en pojke eller flicka i magen.

Prata med barnen om:

  • Varför är människor nyfikna på vilket kön bebisens har?
  • Vilka pronomen eller namn brukar vi använda om bebisar i magen?

Fortsätt med att beskriva att den första dockan också är vår innersta kärna. Inuti oss finns kärnan till vår identitet, den vi innerst inne känner att vi är.

Stoppa den minsta dockan i nästa docka och prata vidare om den andra dockan. Denna docka föreställer bebisen när den är nyfödd. Beskriv att en barnmorska/läkare skriver i sina papper vilket kön barnet tilldelas utifrån de könsorgan barnet har. Om barnet har en snippa – flicka, snopp – pojke. I Sverige finns det endast två tilldelade (juridiska) kön för barnmorska/läkaren att välja på, därför är det vanligt att glömma bort att förutom flickor och pojkar kan vi vara ickebinära. Det finns flera länder där det finns en till könsidentitet som är neutral, där man inte måste välja mellan flicka och pojke.

När barnet har tilldelats ett kön får barnet ett namn av sina föräldrar. De köper också kläder, leksaker och senare bestämmer de kanske barnets frisyr.

Prata med barnen om:

  • Vad avgör vilket namn, vilka kläder, leksaker och frisyrer bebisen får?
  • Är alla leksaker och kläder likadana för alla? Kan alla leka med alla sorters leksaker eller ha alla sorters kläder?
  • Hur vet andra vilken könsidentitet en bebis har?
  • Vad innebär det att vara flicka, pojke eller ickebinär?

Ta fram den tredje dockan och lägg de andra två inuti. Den tredje dockan föreställer barnet som lite äldre. Det har nu vänner, klasskompisar och lärare. Kanske håller barnet på med någon fritidsaktivitet. Vissa aktiviteter är indelade i pojk-och flickgrupper, andra inte.

Prata med barnen om genusnormer och hur de kan påverka oss.

  • Hur är det för barnen, på deras skola och fritid, på sina aktiviteter? Kan alla leka och vara med allt eller är det uppdelat på något sätt? På vilket sätt, i så fall? Hur upplever de den här uppdelningen? Varför är det så? Vem har i så fall bestämt det?
  • Alla barn känner inte igen sig i det kön som andra ser hos dem. Till exempel så glöms ofta ickebinära bort. Många barn tycker inte om de förväntningar som finns på hur vi ska vara, se ut eller vad vi “ska” gilla att leka med utifrån vårt tilldelade kön.
  • Känner barnen igen det här?
  • Hur kan omgivningen göra så att alla barn kan få visa sin inre kärna och vara sig själva för andra?

Lägg dockorna i den fjärde dockan och berätta vidare om denna docka som symboliserar när barnet möter samhällets normer genom medier, spel och i möten med andra utanför familjen och kompisarna.

Prata med barnen om:

  • Vilka normer kring kön syns i media, spel och i samhället?
  • Hur önskar de att normer om tilldelat kön skulle se ut?

Lägg de fyra dockorna i den femte och sista dockan. Denna största docka föreställer det lager av könsidentiteten som vi själva ska få bestämma över, hur vi vill presentera oss själva för andra.

Prata med barnen om:

  • vilka saker barn får bestämma över till exempel gällande namn, pronomen, könsidentitet, kläder, frisyrer, aktiviteter.
  • vad behövs för att kunna presentera sig själv för andra på ett sätt som stämmer överens med de vi är, att kunna visa den könsidentitet vi har?
  • För att våga visa vilka vi är på insidan behöver vi vara modiga. Finns det symboler vi kan använda för att beskriva mod? (exempel hjärta, stjärna, blommor och regnbåge)

Rita symbolerna på insidan av den femte dockan/lådan eller på ena sidan av den femte pappersfiguren.

Berätta för barnen att vi alla har vår egen inre kärna, där vi själva upplever vem vi är. Det är inom oss som vi upplever att vi är flicka, ickebinär eller pojke. Vår inre kärna kan ingen annan ändra på. Ibland kan det ta lång tid att utforska vem vi är, känna in vår inre kärna, ibland vet vi direkt.

Metoden är framtagen tillsammans med Expedition hälsa.