Replik: Eleverna behöver mer sexualundervisning
RFSU har arbetat för att unga ska få kunskap om kroppen, relationer och sexualitet sedan 1933. Om inte vi reagerar när en regering för första gången i modern tid försvagar sexualundervisningen, vem ska då göra det?
Expressens ledarsida tycker att sexualundervisningen tar för mycket plats i skolan. Sveriges elever håller inte med. I Skolinspektionens granskning efterlyser eleverna fler och fördjupade samtal med trygga vuxna i skolan. Det finns en anledning till det.
I DN vittnar unga tjejer om sexuella övergrepp och strypvåld och Akutmottagningen för våldtagna på Södersjukhuset larmade nyligen om att allt fler av deras patienter utsätts för strypning. Om vi ska stoppa det här behövs bland annat sexualundervisning.
Sexualundervisning hjälper unga att skydda sig från könssjukdomar och oönskade graviditeter, men den lär dem också förstå både sina egna och andras gränser. Undervisningen stärker jämställdheten och är särskilt viktig för dem som annars inte söker stöd – till exempel killar. Skolan är den enda plats där alla unga oavsett bakgrund får samma chans till information.
Allt det här vet Liberalerna, som håller med oss om att sexualundervisningen är viktig. Vår kampanj riktar sig inte mot partiet, som Expressen påstår, utan mot förslaget att stryka sexualundervisningen ur skolans övergripande uppdrag. Att göra det – utan att samtidigt visa hur den fortsatt får stöd och resurser – vore ett misstag och det är vi skyldiga att larma om.
Trots det verkar regeringen alltså gå vidare med en strykning. Samtidigt skär de i antalet kursplaner där frågorna ska tas upp. Rektors uttalade ansvar för undervisningen ryker, vilket minskar likvärdigheten och möjligheten att ge stöd till lärare. Dessutom försvinner examensmålet om att blivande lärare kan undervisa i dessa frågor. Vi håller med Expressens ledarsida om att lärare inte ska vara kamratstödjare – därför behöver de rätt utbildning i hur man lär elever om identitet, sexualitet och relationer.
Vi behöver helt enkelt mer, inte mindre, undervisning om relationer och samtycke. Det finns ingen motsättning mellan att lära sig läsa och skriva och förstå sin kropp och sina känslor. Trygga elever lär sig mer. Det är lätt att raljera över träpenisar, men det viktiga är att eleverna på olika sätt får kunskaperna återkommande under skolgången. Lärare och rektorer är experter på hur lektionerna genomförs.
Nu uppmanar vi alla – oavsett politisk färg – att lyssna på kritiken från 39 remissinstanser och ta ställning. Rädda sexualundervisningen!
Lina Fridén, förbundsordförande RFSU