Till sidans huvudinnehåll

Stoppa förslaget – rädda sexualundervisningen

Just nu pågår det största angreppet mot sexualundervisningen i modern tid. Läroplansutredningen vill stryka sexualundervisningen ur skolans mål och uppdrag i läroplanen. När sexuellt våld och hedersrelaterat förtryck är stora samhällsproblem borde vi stärka sexualundervisningen – inte försvaga den.

Regeringen måste stoppa förslaget.

Sexualundervisningen har varit en självklar del av skolan sedan 1955 och spelar en viktig roll för att ge unga kunskap om sina kroppar och forma jämställda och trygga relationer. Varje decennium har den förbättrats och utvecklats. Tills nu.

Läroplansutredningen har fått uppmärksamhet för sitt fokus på mer fakta och mindre reflektion i skolan. Men att utredningen går så långt att den vill nedmontera den ämnesövergripande sexualundervisningen har gått många förbi.

I praktiken vill utredaren stryka alla formuleringar om sexualitet, samtycke och relationer från skolans mål och uppdrag i läroplanen, trots att det är frågor som påverkar hela skolmiljön. Dessutom ska inte längre rektorn ansvara för att den genomförs. I stället hänvisas lärare i enstaka ämnen till några få kursplaner – som ingen ännu vet hur de ser ut.

Att radera sexualundervisningen ur den mest centrala delen av läroplanen skulle få konsekvenser. Utan en tydlig plats i skolans styrdokument skulle den urholkas och prioriteras ner. Priset skulle betalas av de unga.

I en tid där sexuellt våld och hedersrelaterat förtryck är stora samhällsproblem borde vi stärka sexualundervisningen – inte försvaga den. Folkhälsomyndighetens rapport UngKab23 visade nyligen att 24 procent av unga tjejer blivit utsatta för sexuella övergrepp i form av penetration mot deras vilja. En av tio unga lever med krav hemifrån på att de ska vänta med sex till äktenskapet.

I samma undersökning uppger unga att de främst får sin information om sex och relationer från skolan, inte genom sociala medier och porr som många kanske tror.

Skolan är en av få platser där vi som samhälle på allvar kan stärka unga och motverka sexuellt våld. Lärare behöver ha läroplanen och rektorn på sin sida i detta viktiga uppdrag. Ansvaret kan inte lämnas till enskilda eldsjälar. Om inte skolan tar ett helhetsgrepp riskerar elevernas kunskaper att bli för ytliga. Det bekräftas i en ny rapport från Skolinspektionen.

Sverige var ett av de första länderna i världen att införa obligatorisk sexualundervisning 1955. Genom åren har vi varit en förebild internationellt och visat att kunskap är det bästa sättet att skydda och stärka unga. Nu riskerar vi att gå bakåt.

Utredningens radikala förslag kommer samtidigt som jämställdhet och sexuell och reproduktiv hälsa attackeras på många håll i världen. Det finns starka krafter som vill begränsa sexualundervisningen, också i Sverige.

Det vore ett historiskt misstag att gå vidare med förslaget. Regeringen, nu måste ni rädda sexualundervisningen.

Lina Fridén, förbundsordförande RFSU
Cecilia Bödker Pedersen, generalsekreterare, Storasyster
Elias Fjellander, RFSL Ungdom
Erika Steorn, generalsekreterare, Tjejzonen och tidigare skolchef och rektor
Ida Östensson, generalsekreterare, ChildX
Isabel Kempe, Kvinnostrejk Stockholm
Luul Jama, grundare/verksamhetschef, Existerar
Maja Frankel, generalsekreterare, Friends
Malin Olsson, ordförande, FATTA
Malin Roux Johansson, generalsekreterare, Realstars
Mariann Eriksson, generalsekreterare, Plan International Sverige
Måns Molander, Nordic Director, Human Rights Watch
Nina Rung, utbildare och författare inom sexualitet, samtycke och relationer
Peter Sidlund Ponkala, förbundsordförande RFSL
Shahab Ahmadian, MÄN