RFSU:s förbundsordförande Hans Linde i paraden på Stockholm Pride 2018
RFSU:s förbundsordförande Hans Linde

Skynda på med nya lagarna – det måste bli lättare att byta juridiskt kön

RFSU välkomnar varmt förslaget om ny lagstiftning rörande könstillhörighet. Det är en efterlängtad frihetsreform för transpersoners rätt att bestämma över sina egna kroppar och levnadsvillkor. Nu måste regeringen se till att de nya lagarna införs så snart som möjligt.

– Äntligen ser ny lagstiftning ut att bli verklighet. Ändringarna kommer att göra livet och vardagen lättare för många transpersoner. Det här har vi och många andra kämpat för länge!, säger Hans Linde, förbundsordförande för RFSU.

Äntligen ska medicin och juridik skiljas åt – och det blir lättare att byta juridiskt kön

En viktig förändring i lagförslaget är att det blir betydligt lättare att byta juridiskt kön. Transpersoner ska inte längre ska tvingas genomgå könsbekräftande vård för att få ändra juridiskt kön. Om man har fyllt 12 år kommer man att kunna få det personnummer som bättre speglar könsidentiteten.

Utdragen och komplicerad process att byta juridiskt kön idag

Idag är det en utdragen och komplicerad process att få tillåtelse att byta juridiskt kön, alltså det kön som anges i folkbokföringen. Du som vill att det juridiska könet ska stämma överens med din könsidentitet har behövt gå igenom en lång process inom sjukvården, först för att få en könsdysforidiagnos och sedan inom den könsbekräftande vården. Dessutom måste din könsidentitet utvärderas av Socialstyrelsen. Hela processen kan ta många år.

Administrativ och inte medicinsk process

Enligt det nya förslaget ska byte av juridiskt kön i stället vara en administrativ process skild från den könsbekräftande vården. Det är väldigt bra, tycker RFSU. Äntligen får transpersoner friheten att själva styra över sitt eget liv.

Samtidigt ska de transpersoner som känner behov av att ändra könsorganen i könsbekräftande syfte få göra det utan att samtidigt tvingas ändra juridiskt kön. Också det är en positiv förändring, enligt RFSU.

Regeringen föreslår att kravet på godkännande från Socialstyrelsens rättsliga råd för underlivskirurgi tas bort. I stället är det läkaren som vårdar personen med könsdysfori som avgör vilken behandling som är lämplig.

Lagstiftningen borde kunna införas snabbare

Nu måste regering och riksdag öka takten så att lagen kan klubbas i riksdagen före valet och börja gälla så snart som möjligt.

– Varken Socialstyrelsen eller Skatteverket ska bestämma över din könsidentitet, det gör bara du. Det här handlar om alla människors rätt att bestämma över sin kropp och sin sexualitet. Vi ser ingen anledning att vänta längre, säger Hans Linde.