Till sidans huvudinnehåll

128 år av svensk sexualundervisning

I över hundra år har sexualundervisningen varit en del av svensk skola. Den har påverkats av allt från statliga utredningar till Metoo. Här är de viktigaste datumen.

1897

Karolina Widerström har föreläsningar i ämnet sexualhygien på lärarutbildningen för kvinnor (lärarinneseminariet).

1901

Karolina Widerström håller de första lektionerna i sexualhygien för flickelever, i Stockholm.

1908

Sexualhygien bör bli obligatoriskt på alla lärarutbildningar, enligt ett riksdagsförslag. Det röstas ner med tre rösters marginal. 113 år senare blir det verklighet.

1910

För första gången föreslår en statlig utredning att sexualundervisning ska bedrivas i skolorna. Diskussionen om frågan bidrar till att flera skolor inför sexualundervisning även om det inte är obligatoriskt.

1920

Undervisning i det som då kallas sexualhygien ges i någon form på 25 procent av gymnasierna för pojkar och på 87 procent av de högre flickskolorna (för tonåringar). Flera böcker om hur man kan tala med barn och unga om sexualitet kommer ut under 1920-talet.

1930

Den första läroboken för folkskolan om hur barn blir till ges ut, “Människokroppens byggnad, förrättningar och vård”. Under 1930-talet kommer flera handledningar för sexualundervisningen, som dock inte är officiella.

1942

Regeringen rekommenderar att sexualundervisning införs i folkskolan, men det är upp till varje skola att besluta om.

1945

Den första officiella handledningen i sexualundervisning ges ut av Skolöverstyrelsen.

1954

Första lektionen i sexualkunskap hålls i radio av kuratorn Lis Asklund.

1955

Sexualundervisning blir obligatoriskt i skolan.

1962

Kristina Ahlmark-Michanek kritiserar sexualundervisningen för att vara otidsenlig i debattboken “Jungfrutro och dubbelmoral”. Boken väcker mycket uppmärksamhet.

1964

En utredning om sex och samlevnad i skolan tillsätts, delvis på grund av debatten som följer på “Jungfrutro och dubbelmoral”. Inom ramen för utredningen görs världens första studie om sexualvanor på befolkningsnivå.

1977

Nu kallas ämnet i dagligt tal för sex och samlevnad, och en ny lärarhandledning tas fram som resultat av utredningen från 1964. Från att budskapet tidigare varit att syftet med sexualiteten var familj och barn, så öppnar denna handledning för en bredare och mindre normativ syn. Exempelvis skulle homosexualitet tas upp.

1980-talet

Viruset hiv sprider sig över världen och påverkar undervisningen, bland annat genom mer diskussioner kring homosexualitet och kondomanvändning. Samtidigt blir undervisningen mer inriktad på skydd.

1994

Gymnasiet får en ny läroplan, som försvagar sexualundervisningen. Ämnet saknas i gymnasiets kursplaner, men vissa skolor försöker rädda det genom att ta in det i valbara kurser.

1995

“Kärlek känns!” Så heter ett referensmaterial som Skolverket tar fram, där unga delar sina egna tankar om relationer.

1999

Skolverket granskar sexualundervisningen och kommer fram till att kvaliteten är ojämn. Skolverket rekommenderar tydligare mål och uppdrag i läroplanen, för att undervisningen ska bli mer ämnesövergripande.

2011

Tolv år efter Skolverkets granskning får den genomslag i och med de nya läroplanerna för grundskolan och gymnasiet 2011. Sexualundervisningen stärks särskilt i de samhällsorienterande ämnena och läggs samtidigt till i fler ämnen.

År 2011 skrivs sexualundervisningen in i dessa ämnens kursplaner

  • Historia
  • Religion
  • Biologi
  • Samhällskunskap
  • Svenska
  • Bild
  • Musik
  • Teknik
  • Idrott och hälsa
  • Hem- och konsumentkunskap. 

Lärarutbildningen reformeras i samband med läroplanerna 2011. Kunskaper om sexualitet, identitet och relationer blir obligatoriskt på lärarutbildningen för årskurs 4-6.

2017

Metoo drar över världen och sätter ljus på människors erfarenhet av sexuella trakasserier och övergrepp. Både från lärares och elevers håll organiseras separata upprop.

2018

Skolinspektionen granskar sex- och samlevnadsundervisningen och ser att den ges på alla skolor och tas upp i fler ämnen än tidigare. De betonar att rektor behöver ha ett övergripande ansvar.

2021

113 år efter att det första gången föreslogs blir nu sexualundervisning obligatoriskt på alla lärarutbildningar, utom förskollärarutbildningen, genom att ett nytt examensmål införs.

2022

Uppmärksamheten kring Metoo och Skolinspektionens granskning från år 2018 leder tillsammans till flera förändringar i läroplanen. Ämnet byter namn till sexualitet, samtycke och relationer och rektor får ett större ansvar. Frågor om hedersrelaterat förtryck och våld skrivs för första gången in i läroplanen.

2025

Skolinspektionen granskar undervisningen i sexualitet, samtycke och relationer, och konstaterar att alla granskade skolor arbetar med samtycke. Majoriteten arbetar även inkluderande, till exempel genom att ta in hbtqi-frågor, men många skolor saknar ett helhetsgrepp. Undervisningen riskerar därför att upplevas som ytlig.

Läroplansutredningen Kunskap för alla föreslår bland annat att rektors övergripande ansvar för sexualitet, samtycke och relationer ska bort, och att kunskapsområdet stryks i hälften av läroplanerna.

Skolinspektionen granskar sexualundervisningen i den anpassade skolan (tidigare särskola). De noterar att på de skolor där rektor tar ansvar för helheten är kvaliteten högre.

* Sexualundervisningen har haft olika namn under åren: sexualundervisning, samlevnadsundervisning, sex och samlevnad, och sedan år 2022 sexualitet, samtycke och relationer. För enkelhetens skull kallar RFSU det ofta för sexualundervisning.