Reflektera över porrtittande

Om metoden

Detta är en reflektionsövning som utgår från olika fallbeskrivningar där det inte finns något korrekt svar. Din roll som lärare blir blir att främja diskussion och eget tänkande istället för att vara den som sitter inne med och presenterar svaren. När diskussionen görs tillsammans i grupp får eleverna ta del av fler tolkningar och lösningar än de egna.

Så här gör du

Dela in eleverna i grupper och ge dem en fallbeskrivning att diskutera.

Exempel 1: Filip och Julia

Filip och Julia är tillsammans. En kväll när Julia är hemma hos Filip och chattar med kompisar på hans dator ser hon att Filip har varit inne på olika porrsajter. Hon blir upprörd och frågar Filip hur det kan komma sig. Vad tror ni gör Julia upprörd? Vad svarar Filip?

Exempel 2: Andreas och Leylah

Andreas och Leylah har varit tillsammans i tre månader. De är väldigt kära och tycker att de passar varandra perfekt. En kväll upptäcker Andreas att Leylah varit inne på olika porrsajter. Han säger ingenting då men förstår så småningom att hon gör det ibland. Vad tror ni att Andreas tänker? Ska han berätta för henne att han vet att hon tittar på porr?

Frågor som du kan ställa för att få igång eller ta vidare diskussionen:

  • Vad betyder det att ens partner tittar på porr? Hur skulle man reagera?
  • Är det någon skillnad om det är en kille eller tjej som tittar?
  • Spelar det någon roll vilken typ av porr det är som personen tittar på?
  • Kan det vara otrohet att titta på porr utan att berätta det?
  • Varför blir man svartsjuk? Kan man berätta för sin partner att man tittar på porr?
  • Till vilken gräns kan man ha åsikter om sin partners porrsurfande?