Partiledarna Annie Lööf, Ulf Kristersson och Stefan Löfven.
Både Annie Lööf, Ulf Kristersson och Stefan Löfven stod upp för aborträtten på Internationella aborträttsdagen.

Fler än någonsin deltog i kampanj för aborträtten

Åtta partiledare, hundratals politiker och tusentals privatpersoner. Många visade sitt stöd för aborträtten i Sverige och världen på Internationella aborträttsdagen.

Partiledare, riksdagsledamöter och Europa-parlamentariker

Stefan Löfven, Ulf Kristersson, Annie Lööf, Nooshi Dadgostar, Märta Stenevi, Per Bolund, Nyamko Sabuni och till och med Ebba Busch använde hashtaggen #StåUppFörAborträtten i sociala medier under gårdagen.
– Det är glädjande att så många partiledare från höger till vänster visar sitt stöd för aborträtten både i Sverige och i världen. Det bådar gott inför framtiden, säger Hans Linde, RFSU:s förbundsordförande.

Märta Stenevi, Nyamko Sabuni och Nooshi Dadgostar står upp för aborträtten
Märta Stenevi, Nyamko Sabuni och Nooshi Dadgostar tog ställning under hashtag #StåUppFörAborträtten

Medverkade gjorde också utrikesminister Ann Linde och biståndsminister Per Olsson Fridh. Dessutom syntes Europaparlamentariker som Alice Bah Kunkhe (MP), Tomas Tobé (M) och Heléne Fritzon (S) tillsammans med massor av riksdagsledamöter från vänster till höger.
– Nu hoppas vi att politikerna går från ord till handling och gör vad som krävs för att säkra allas tillgång till säkra aborter. Kampen behöver föras i maktens alla korridorer, i Bryssel, Genève och Stockholm, säger Hans Linde.

Många stod upp för aborträtten på jobbet

Aborträtten försvarades inte bara av politiker. Även arbetsplatser och fackliga organisationer visade sitt stöd för säkra, legala aborter, till exempel IF Metalls ordförande Marie Nilsson, Kommunals ordförande Tobias Baudin och Vårdförbundets Sineva Ribeiro.

Bilderna från förlossningsavdelningar och kvinnokliniker runt om i Sverige var många, exempelvis stod ungdomsmottagningen i Västmanland och förlossningen i både Lund och på Södersjukhuset upp för aborträtten – en tydlig signal till alla som har gjort eller kommer att göra en abort.

Aktivister, organisationer, artister och influencers

Annika Hirvonen, riksdagsledamot för Miljöpartiet, står upp för aborträtten på en cykel utanför riksdagshuset. Attila Yoldas håller upp en knuten näve i luften och tittar rakt in i kameran.
Till vänster: "Att vägra kvinnor rätten till säkra aborter är ett sätt att försöka kontrollera kvinnors kroppar och liv". Så skriver Annika Hirvonen, riksdagsledamot (MP), i sitt inlägg på Instagram.

Till höger: Attila Yoldas, debattör och journalist. På sin instagram skriver han "Vi kan inte ta rätten för given i Sverige, särskilt inte när frågan gjorts till debatt om och om igen".

Temat för #ståuppföraborträtten var modiga aktivister som gör skillnad runt om i världen. Kampanjen fick ett brett stöd från den feministiska rörelsen med representanter från Fatta, Unizon, Män och RFSL. Med var också olika aktörer i den globala kampen för säkra aborter, till exempel SIDA, Action Aid och Plan liksom de svenska ambassaderma i Zimbabwe och Liberia.

I kampanjen deltog även artister, skådespelare och andra engagerade personer, till exempel Mellovinnarna The Mamas, artisten Lisa Ekdahl, skådespelaren Bianca Kronlöf och konstnären Stina Wollter.

Stina Wollter står på ett köksbord och håller upp händer i taket. The Mamas står på en gata utanför ett skyltfönster.
Stina Wollter stod på sitt köksbord: "Jag vill dessutom lyfta taket i rummen kring våra kroppar som hela tiden hotar att sjunka om vi inte håller emot" skriver hon på Instagram.

The Mamas skriver: "Why? Because every woman, transgender and non-binary person has the right to their own body and health, and to be able to make decisions about it themselves. No potential 'Mama' should be punished or shamed because she/he/they is not ready, willing or able to become one".

Enligt RFSU och Kvinna till kvinnas beräkningar gjordes över tusen inlägg på Instagram med hashtag #ståuppföraborträtten under gårdagen. Många tog också ställning på Twitter och Facebook.
– Jag blir otroligt rörd över det engagemang som finns i frågan om allas tillgång till säkra, legala aborter. Tillsammans visar vi att vi vill se en värld där alla är fria att bestämma över sin kropp och sin sexualitet, säger Hans Linde.

– Att vi är så många som står upp för aborträtten visar att kvinnorättsförsvarare som kämpar för aborträtten inte är ensamma. När vi backar aktivister får de större kraft att förändra lagstiftning och attityder som är skadliga för kvinnor, säger Petra Tötterman Andorff, generalsekreterare på Kvinna till Kvinna.

Om kampanjen Stå upp för aborträtten

Stå upp för aborträtten är RFSU:s årliga kampanj på den globala dagen för säkra, legala aborter. 2021 genomfördes kampanjen i samarbete med Kvinna till Kvinna.

Ur kampanjbeskrivningen:
"På internationella aborträttsdagen den 28 september står vi upp. I solidaritet med dem som kämpar för aborträtten världen över. Vi har gjort stora framsteg. 2021 är det lagligt att göra abort i fler länder än någonsin. Antalet som dör på grund av osäkra aborter minskar. Det är tack vare modiga aktivister och organisationer som tar kampen dag efter dag, år efter år. Men arbetet är inte över. Ett koordinerat abortmotstånd vinner mark på flera platser i världen. Nu behövs ditt stöd mer än någonsin – för alla dem som kämpar för att vinna, behålla eller få tillbaka sina rättigheter. #ståuppföraborträtten tillsammans med oss!"